Keynote speakers
Assessment as equipping students for future challenges | Presentation (Svenska) |
David Boud |
Renewing Teaching & Learning: Leveraging Mobility for Student Engagement | Presentation (Svenska) |
William Rankin |
Vågar vi tänka innovativt? – Om att utveckla universitetsutbildning med hjälp av design | Presentation (Svenska) |
Anna Valtonen |
Cross-cultural doctoral supervision and conceptual threshold crossing | Presentation (Svenska) |
Gina Wisker |
1. Learning for sustainable development – green, limitless, free?
Att utbilda lärarutbildarna så att lärarna kan utbilda för hållbar utveckling | |
Ingela Bursjöö |
Lärande seminariet, en metod för hållbart lärande | |
Kerstin Arnesson, Gunilla Albinsson |
Problem i undervisningen? Ja tack! | |
Johan Boman, Evert Ljungström |
Utbildning för hållbar utveckling – anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? | Presentation (Svenska) |
Peter Aspengren, Jöran Rehn, Jan Stockfors |
Mot bättre vetande | |
Eddy Nehls |
Lärarutbildning och hållbar utveckling | Presentation (Svenska) |
Wolfgang Brunner |
Hållbar lärarutbildning | |
Johan Boman, Mikael Olsson, Inger Björneloo |
Startnycklar – sätter igång processen med lärande för hållbar utveckling | |
Johan Boman, Mikael Olsson, Inger Björneloo |
Hur skapar vi kompetens för integrering av hållbar utveckling? | |
Julia Falkerby, Monika Olsson |
Hur kan studenterna bli effektiva förändringsagenter för hållbar utveckling? | |
Johan Boman, Ulf Andersson, Barbro Robertsson, Inger Björneloo, Mikael Olsson, Ulrika Lundqvist, Ingela Bursjöö |
Hållbar undervisning? En undersökning av hur hållbar utveckling kommer till uttryck i svensk ingenjörsutbildning | |
Reidar Lyng, Claes Ohlsson |
ESDAN – Lärande för hållbar utveckling inom den akademiska världen i de nordiska länderna | |
Johan Boman, Ulrika Lundqvist, Ulf Andersson, Magdalena Svanström, Tove Holm |
Bortom dekaden | Presentation (Svenska) |
Ulf Paul Andersson, Bo Samuelsson |
Convenient conflicts? - Eco-school teachers’ reasoning about sustainability-promoting actions in teaching | |
Ulrica Stagell |
Interdisciplinary curriculums and crossing institutional boundaries as part of the solution to actually teach sustainable capitalism at business schools | |
Peter Beusch |
Sahlgrenska akademins förändringsprocess för hållbar utveckling? | Presentation (Svenska) |
Barbro Robertsson |
2. Design of environments for learning
Keller Plan, learning in own pace. | |
Hallgeir Nilsen, Even Åby Larsen |
The significance of student’s evaluation in order to improve teaching quality | |
Bente Elisabeth Grüner Sveälv |
Slutna rum och porösa nätverk: föreställningar om forskningsanknytning, IKT och sociala medier | |
Ulf Buskqvist |
Högskolepedagogik med interaktion online | Paper (Svenska) |
Lars-Erik Jonsson |
Att motivera studenter | |
Maria Andersson, Anna Lundberg |
Utveckling av surfplattors användningsområden inom högskole- och kommunbiblioteken | Presentation (Svenska) |
Jan Magnusson, Pieta Eklund, Elin Nord |
Hur stimulerar vi lärare att stimulera studenters lärande? - design av lärandemiljöer med digitalt stöd | |
Christina Gummesson, Anna Gahnberg, Eva Nordmark |
Utveckling av undervisning genom att använda testfunktionen i Pingpong | |
Håkan Tornberg |
Lärcenterbaserad utbildning i relation till hur lärosäten kan organisera lärande för hållbar utveckling. | |
Staffan Bengtsson, Lars Svensson |
Hur designas en akademisk lärandemiljö för en Läkarutbildning som regionaliseras till Länssjukhus? Ett samarbete kring Regionaliserad Läkarutbildning mellan Pedagogiska institutionen och Medicinska Fakulteten vid Umeå universitet | |
Silvana Naredi, Johanna Olsson, Anna Frohm, Malin Larsson, Owe Johnson |
En pedagogisk process från tanke till färdig instruktionsfilm - vid handläggning av utdrivningsskedet vid normal förlossning | |
Margareta Mollberg, Marie Berg, Eva Rådström, Anneli Westlund |
Aktivt lärande med verkstäder - Exempel från fysiken | |
Johan Larsson, Staffan Andersson |
Kan man föreläsa på ett bibliotek? Kombinerad lärande- och designmiljö på fältet | |
Pontus Wärnestål |
Inramning och stödstruktur för akademiskt ovana studenter som läser på distans | |
Ingrid Henning Loeb, Ingemar Andersson, Eva Andersson, May Fredriksson, Anette Wahlandt |
Betydelsen av kommunikation och bemötande för en god virtuell lärandemiljö | |
Johanna Olsson, Elinor Adenling |
VNU-modellen för framtagning av kurser i nätbaserade lärmiljöer | Presentation (Svenska) |
Hans Öberg, Peter Mattsson |
Videorespons vid skriftliga studentexaminationer | Presentation (Svenska) |
Tobias Ruhtenberg |
Att utveckla nätverk för IKT-pedagogik inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Maria Sunnerstam, Gunnar Bergh, Andrea Castro, Thommy Eriksson, Torbjörn Fraenckel, Maria Jervelycke Belfrage, Erik Jonasson, Thorbjörn I Magnusson, Birgitta Roos Haraldsson, Angela Wulff |
Användandet av inspelade lärobjekt inom nätbaserad utbildning | |
Peter Mattsson |
Upp till IT - Digitala utmaningar i lärarutbildning | |
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Mona Nilsen |
Rummet i högre utbildning – en plats för lärande? | |
Marie Leijon |
Mer om nätbaserad utbildning: presentation av en bok | |
Stefan Hrastinski, Christina Keller, Ola Lindberg, Ulf Olsson, Elisabeth Saalman |
Salutis - ny metod att träna generella förmågor hos studenterna | Presentation (Svenska) |
Lasse Bourelius, Lena Kransberg |
Hur hittar och utvärderar man relevanta lärresurser och vad får man lov att göra med dem? | |
Lasse Bourelius, Åsa Forsberg |
Twittrande på en masterkurs i geologi- vad ska det vara bra för? | |
Helena Filipsson |
SNH – Samverkan för nätbaserad högskoleutbildning utvecklar ”Verktyg för lärande” i samverkan | |
Ola Lindberg, Per Lind, Marie Nyberg, Göran Lindgren |
Virtuella läkemedelsanalyser - ett projekt om nätbaserad kemiundervisning | |
Jerker Fick, Jonas Lampe Persson, Claire Englund |
Att se med tandläkarens ögon: visningsseminarier med operationsmikroskop och video | |
Hans Rystedt, Claes Reit, Elin Johansson, Lisbeth Dahlström, Thomas Kvist, Oskar Lindwall |
Kvaliteten i distansstudenters kamratresponser och självvärdering | Presentation (Svenska) |
Lisbeth Amhag |
Faktorer som kan inverka på genomströmning - en studie av distanskurser vid MiUn 2010 | |
Ingrid Nordström |
Nätet och Akademin – lyckligt par eller omöjlig förening? | Paper (Svenska) |
Lars-Erik Jonsson |
Blivande svensklärare och sociala medier | Presentation (Svenska) |
Anders Svensson, Ylva Lindberg |
Lärosalsgruppen fixar salarna åt lärarna! | |
Viggo Kann |
Evaluation of Web-based Tools as Support for Online Learning in Master´s Engineering Education | |
Monika Hattinger, Malin Pongolini, Lars Svensson, Stefan Nilsson |
Vilka faktorer påverkar användningen av video i nätbaserad högre utbildning? | |
Lena Dafgård |
Examinationsformer med anställningsbarhet som mål | Presentation (Svenska) |
Erika Olofsson, Nina Albrecht, Rikard Jakobsson |
Mobilt lärandestöd vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/-Bibliotekshögskolan | |
Ingrid Johansson, Rolf Hasslöw, Carina Waldén, Linda Borglund |
Hälsostödjande samtal i virtuell miljö | |
Claire Englund, Karl Idberger |
OER-spelet: inspireras och lär dig mer om öppna lärresurser genom sällskapsspel! | |
Ebba S. I. Ossiannilsson, Alastair Creelman |
Information med kvalitet - Öppna sidor i lärplattform | |
Anita Eklöf, Carina Waldén, Annelie Sallander, Sofie Larsson |
Datorstödd eller datorstörd undervisning – hur uppnås konceptuell förståelse? | |
Hans Karlsson, Maja Elmgren |
3. Global education
Studenters användande av IKT i ett globalt distribuerat samarbete | Presentation (Svenska) |
Åsa Cajander, Mats Daniels |
Internationalisering – för vem och varför då? En textanalys av internationaliseringsbegreppet i nationella policydokument | |
Susanne Jämsvi |
För en ökad studentdemokrati på internationella masterprogram | Presentation (Svenska) |
Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael Thuné |
Den globala utmaningen – När utländska lärare möter studiekulturer vid ett svenskt lärosäte | |
Jöran Rehn, Margareta Erhardsson |
Det transformativa akademiska rummet – att förstå social omvandling genom personliga erfarenheter | |
Camilla Safrankova, Anne-Charlotte Ek |
Cultural Branding - A poor excuse that blames diversity and conceals social practices in learning | |
Åsa Möller |
Flexible Learning for regional development within the EARLALL network in Europe | |
Gunnar Peterson, Anita Eklöf, Siv Sjöström, Lars-Göran Hedström, Johani Karonen, Bengt Petersson, Elisabeth Saalman, Lena E Johansson |
Introducing the language vs. topic (LVT) model | |
Carl Magnus Olsson |
Undervisning och lärande på engelska – hur höjer vi nivån nationellt? | |
Malin Irhammar |
Hur hantera det lokala sammanhanget i den globala utbildningen? | |
Thomas Lavelle, Pär Mårtensson |
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna | Presentation (Svenska) |
Chloé Avril, Sara Ehrling |
Vad är global bildning? | Paper (Svenska) |
Eva Mark |
The Global Education | Presentation (Svenska) |
Anneli Martin |
4. Supervision – with focus on the learner
Interaktiv Anti-Plagieringsguide | Presentation (Svenska) |
Christina Keller, Zetterlind Madelene |
Hva kjennetegner den skandinaviske mentor? | |
Petter Mathisen |
Skrivträning som fördjupar lärandet | Presentation (Svenska) Paper (Svenska) |
Susanne Pelger, Sara Santesson |
Innovativa modeller för studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning | Presentation (Svenska) |
Elisabeth Carlson, Marie Stenberg, Mariette Bengtsson |
Mentorskap - en del av integrering av teori och praktik i högre utbildning | |
Kerstin Arnesson, Gunilla Albinsson |
”Å forelese er en ensom affære. Jeg er sikker på at de fleste går inn i klasserommet med en sommerfugl eller tusen i magen […]” | |
Brit Hanssen, Dag Husebø, Vegard Moen |
Låt den handledde leda samtalet med hjälp av fotoelicitering. | |
Margaretha Eva Häggström |
Utprøving og utforming av pedagogisk mentorskap for nyansatte – mellom relasjon og ordning | |
Dag Husebø, Petter Mathisen |
Studenters skrivkompetens- villkor och utmaningar för texthandledare och bedömande lärare | Presentation (Svenska) |
Ann-Sofie Karlsson, Helena Hammarström, Maj-Britt Westlin |
Användarperspektiv av referenshanteringssystem i en kontextuell lärandesituation | Paper (Svenska) |
Fredrik Offerlind, Sara Akramy |
Kan man handleda studenter som styr sig själv? | |
Marie Lidskog, Helen Setterud |
Feedback to supervisors - Psychometric evaluation of an instrument for feedback based on the cognitive apprenticeship model | |
Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren, Renée Stalmeijer |
Från monografiavhandlingar till sammanläggningsavhandlingar: vad innebär övergången för handledare, doktorander och utbildningen? | Presentation (Svenska) |
Karen Nowé Hedvall, Åsa Söderlind, Katarina Michnik |
Främjar handledning din hälsa? - Handledning som medarbetarskap: introduktion av hälsofrämjande som grund för forskarhandledning | |
Monica Eriksson, Lena Nilsson |
Högskolebiblioteket och handledning på studentens initiativ | Presentation (Svenska) |
Ib Lundgren |
Vad innebär inkluderande handledning? | |
Ulrike Schnaas, Johan Wickström |
Interaktiv forskning - ett sätt att utveckla handledning och lärande? | Presentation (Svenska) |
Anne Harju |
Hur kan handledning och administration av examensarbeten förbättras? Erfarenheter, system och planer från sex lärosäten | |
Henrik Hansson, Johan Thorbiörnson, Helle Wijk, Monika Hattinger, Svante Axelsson, Kirsti Lyngvær Engelien |
En bro mellan högre utbildning och profession - Utbildning för kliniska handledare i läkarutbildning | |
Mona Fjellström, Silvana Naredi, Bertil Sawert, Owe Johnson, Markku Haapamäki |
Stanfordkonceptet förbättrar den kliniska handledningen för veterinärstudenter | Presentation (Svenska) |
Lena Ström, Marja Tullberg, Jakob Johansson |
Peer-review-based examination of the PhD course ”Introduction to Research” at the Sahlgrenska Academy | |
Anna Karlsson, Magnus Gustafsson |
Responsibility and self-regulated learning in the supervision of bachelor and master students’ thesis writing | |
Ulf Olsson, David Hallberg |
Kritiska vänner online – Kollegial observation av nätbaserade kurser inom högre utbildning | |
Jörgen Ivarsson |
Studenter som ledare - Hur kan studenter utnyttjas som resurs i undervisningen? | |
Fredrik Härlin, Johan Gärdebo |
Lärande i handledning- grupphandledning som del i ett kollektivt kompetensutvecklingsprojekt | |
Karin Åberg, Kerstin Bladini, Eva Dahlqvist |
De ”andras” perspektiv – en studie om handleddas uppfattning om och av handledning | Paper (Svenska) |
Susanne Gustavsson, Anita Eriksson, Peter Emsheimer |
Att erfara lärande- En pilotstudie om hur specialistsjuksköterskestudenter med inriktning mot intensivvård erfar det egna lärandet under verksamhetsförlagd utbildning. | |
Jonas Karlsson |
Muntlig och skriftlig respons – möjligheter och begränsningar i handledning av självständiga arbeten | |
Jan-Olof Gullö, Jenny Magnusson, Hanna Sveen |
Progression i skrivfärdigheter hos studenter i datavetenskap | |
Aletta Nylén |
MSc and MEng thesis supervision for enhanced learning and disciplinary discourse – making generic criteria meaningful in specific contexts | Presentation (Svenska) |
Magnus Gustafsson, Tom Adawi |
Kommunikation mot profession. Muntlighet som en del av den kommunikativa kompetensen i utbildning | |
Cecilia Olsson Jers |
Handledningsrelationen ur ett etiskt perspektiv: Forskarhandledares råd till en tänkt doktorand | |
Gunbritt Tornberg |
Att integrera lärande av akademiskt skrivande i grundutbildningen | |
Johnny Rodin, Charlotta Nilsson, Kajsa Sköldvall |
Hur lärare och lärarstuderande kommunicerar relationen mellan värdefrågor och ämnesspecifikt innehåll under verksamhetsförlagd utbildning | |
Jörgen Dimenäs, Kerstin Kolback, Anita Norlund, Christer Wede |
5. Creative and artistic skills
”Scrapbook, blogg och digital portfolio som estetisk lärprocess – hur bedöma det?” | |
Mats Andersson |
Entreprenöriella kompetenser inom konstnärlig utbildning | |
Ulf Dalnäs |
Praktisk-estetiska perspektiv på lärande som utgångspunkt för tvärdisciplinära arbetssätt | |
Susanne Björkdahl Ordell |
Ungas livsvärldar - Möten kring kulturarv i ett multimodalt lärande | |
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström |
Produktion(göra) - Perception(se) - Reflektion(förstå), dimensioner vid bedömning av kreativa och konstnärliga lärandeprocesser | |
Elisabeth Fjällman |
På konstnärlig eller vetenskaplig grund? Olika förutsättningar för studenters lärande | |
Per-Henrik Holgersson, Jan-Olof Gullö, Johansson Sören |
1+1=3: Learning trough In-between Spaces of Theory and Practice | |
Margareta Melin |
6. Knowledge and science – in teaching and learning in higher education
Kritiskt tänkande och högskolans kritiska uppdrag | |
Petri J. Kajonius |
Fem framgångsfaktorer för utveckling av pedagogisk digital kompetens för nätbaserat lärande inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Jessica Lindblom, Anna-Sofia Alklind Taylor, Jana Rambusch, Henrik Svensson |
På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i bedömningen av examensarbeten i lärarutbildning. | Presentation (Svenska) |
Andreas Gunnarsson |
Gränsöverskridande lärande i tvärvetenskapliga forskarskolor: Gränslöst eller begränsande? | |
Eva Maria Brodin, Helen Avery |
Dilemman som instrument för utveckling och lärande | Presentation (Svenska) |
Peter Svensson, Björn Badersten, Gunilla Amnér |
Utbildning utan bildning? | Presentation (Svenska) |
Eva Mark |
Forskning om IT i högre utbildning | |
Ulf Olsson, Christina Keller, Stefan Hrastinski |
Vetenskaplighet i lärarstudenters examensarbeten | |
Anders Urbas, Peter Björk |
Att utveckla kritiskt tänkande inom teknisk-naturvetenskapliga utbildningar | |
Felix Ho, Daniel Brandell |
Bedömningar av vetenskaplig kvalitet i examensarbeten | |
Hans Ekbrand |
TUR och skicklighet – Strategisk samverkan för utbildningsexcellens | |
Maja Elmgren, Staffan Andersson, Anders Berglund, Tove Dahlström, Lena Forsell, Ingela Frost, Björn Gembert, Fredrik Härlin, Arnold Pears, Stefan Pålsson |
”Trodde att jag kunde läsa” – Studenters läsning av vetenskaplig text | |
Diana Berthén |
Integrating content and language for enhanced learning: Challenges of scale, sustainability, and evaluation | |
Magnus Gustafsson |
Publicera i Högre utbildning! | |
Anders Sonesson, Ann-Sofie Henriksson, Katarina Mårtensson, Michael Christie, Ulf Olsson |
What do Master level students in computer science think about plagiarism? | Presentation (Svenska) |
Anders Berglund, Neena Thota |
Computing education research course | |
Anders Berglund, Neena Thota |
7. Professions and skills – what sets the limits?
Etiska aspekter på möjligheten att använda patientbaserade inspelningar i undervisning | |
Ingrid Behrns, Åsa Abelin, Katja Laakso, Mattias von Feilitzen |
To write about teaching and learning in higher education | Presentation (Svenska) |
Silwa Lisbeth Claesson |
Att utbilda den professionella beslutsfattaren | |
Per Lundgren |
Ny karriärväg för att tillvarata och utveckla forskarkompetens: Pilotprojekt om handledning i att starta forskningsföretag inom hum/sam | |
Milda Rönn, Mona Blåsjö, Mona Wilcke |
Akademiskt skrivande för professionalisering av specialläraryrket | |
Inger Assarson |
Att styra över disciplingränser - Erfarenheter från att skapa gemensamma examinationskriterier vid lärarutbildningen vid Göteborgs Universitet. | Presentation (Svenska) |
Jan Carle |
Learning in workplace environment – Development and psychometric evaluation of an instrument to measure educational climate in workplace settings | |
Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren |
What are students’ experiences that lead to engagement in, or rejection of, learning Computer Science? | |
Anne-Kathrin Peters, Arnold Neville Pears, Anders Berglund |
Att identifiera kompetensbehov | |
Klara Bolander Laksov, Linda Barman, Lotta Jons, Katarina Mårtensson, Torgny Roxå, Lars Uhlin |
Professionell utveckling (PU) under ögonkursen -möjligheter och utmaningar | |
Gunilla Magnusson, Madeleine Zetterberg, Silwa Claesson |
Inför en ökad jämställdhet i datavetenskapliga utbildningsprogram | Presentation (Svenska) Paper (Svenska) |
Maria Riveiro, Erik Bergström, Urban Carlén |
Att arbeta problembaserat i förskollärarutbildningen – Ett utvecklingsprojekt i naturvetenskap | |
Pernilla Nilsson, Per-Erik Holmén, Charlotte Sandström |
Handlingsinriktad pedagogik i distansundervisning | Presentation (Svenska) |
Maria Lindh, Annica Ahlholm, Birgitta Wallin, Ingrid Johansson |
ITakt med samtiden – att integrera digital kompetens i lärarutbildningen | |
Fredrik Oldsjö, Eva Fors, Annika Käck, Mats Hanson, Christopher Sönnerbrandt |
Institutionaliseringsprocessen av ett kursvärderingsinstrument | |
Laura Carlson, Ulf Färjare, Moa Kindström Dahlin, Hrafn Steiner, Tony Burden |
Betydelsen av studentcentrerat lärande vid förmedling av professionsutbildning på distans | Presentation (Svenska) |
Nina Albrecht, Erika Olofsson |
Studenter reflekterar över sin kunskapsutveckling inom området specialpedagogik | |
Eva Siljehag |
Lärarstudenter som blivande professionella röstanvändare | |
Ann-Christine B Ohlsson, Silwa Claesson |
Lärares IT-användning i högre utbildning | |
Lars Svensson, Johan Lundin |
Bildning som blev kvar när lärarstudenterna glömt vad de lärt sig - ett kritiskt perspektiv på lärarutbildning | |
Jörgen Dimenäs, Kerstin Kolback, Anita Norlund, Christer Wede |
Högskolekurs om pedagogisk dokumentation med IT-stöd som verktyg för professions- och verksamhetsutveckling i förskolan | |
Mia Karlsson, Anita Kjellström |
Kollektiv kompetensutveckling av yrkesverksamma lärare på avancerad nivå: Skola på vetenskaplig grund – forskande lärare | |
Tomas Kroksmark, Cristina Robertson, Pia Åman, Anki Wennergren |
8. Core values and quality development in academia – in a successful unification?
Curriculum design + educational development = true! An ongoing development project at the Faculty of ForestSciences, SLU Umeå. | |
Nicolette Karst |
Hur ser lärare på undervisning och lärande? | |
Maja Elmgren, Staffan Andersson, Arnold Pears |
EFQUEL (European Foundation for Quality in E-learning) | |
Alastair Creelman |
Nationellt kvalitetsutvärderingssystem av utbildningar på grundnivå och avancerad nivå | Presentation (Svenska) |
Maria Sundkvist |
Uppdrag för och organisation av pedagogiska utvecklingsenheter | Paper (Svenska) |
Martin Stigmar, Gudrun Edgren |
Ny examensstruktur, nya examinationsformer men har examinatorsrollen förändrats? | |
Elinor Edvardsson Stiwne |
Kursguider, kursinstruktion och kursbeskrivning - Ett rundabordssamtal om kursguidepraktiker i högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Viktor Aldrin, Christina Keller |
Upplevelser av första studieåret | |
Staffan Andersson, Jonas Forsman, Maja Elmgren |
Centrala teman för studenters relationer till utbildningsprogram | |
Staffan Andersson, Jannika Andersson Chronholm |
Svenska lärosätens hantering av internationella rankingar | |
Pontus Sundén |
Recontextualisation of the Bologna process into pedagogic communication and pedagogic practice within teacher education. | |
Richard Baldwin |
Bedömning av pedagogisk skicklighet - erfarenheter från en utbildning för pedagogiskt sakkunniga | |
Katarina Winka, Thomas Olsson, Åsa Ryegård, Fredrik Oldsjö, Karin Apelgren |
Studenter om studier på distans - Resultat från studentenkäter vid Karlstads universitet 2007, 2010 och 2011. | Presentation (Svenska) |
Lars Haglund, Lena E Johansson |
Något har förändrats. Frågan är bara vad? Om Bolognaprocessens inverkan på läroplanskulturen i två svenska yrkesprogram | |
Åsa Lindberg-Sand, Gudrun Edgren |
Mötesplatser för dialog, erfarenhetsutbyte och förädling av goda idéer kring studenters webbaserade lärandemiljöer | |
Marita Ljungqvist, Ebba Ossiannilsson, Lena Landgren, Åsa Forsberg |
Aktiv studentmedverkan – hur kan dina studenter ta ansvar för varandras och det egna lärandet? | |
Johan Gustav Gärdebo, Fredrik Härlin |
Ledarskap i högre utbildning | |
Margaretha Milsta |
Gränslöst lärande: Högskolepedagogik och digital kompetens ”i skön förening”? | |
Åse Nygren |
Uppsatsprocessen som en kvalitetsdrivare – en lärprocess för både studenter och handledare? | |
Henrik Barth, Jenny Ståhl |
Samverkan om genomströmning | |
Staffan Andersson, Jannika Andersson Chronholm, Jonas Forsman, Marie Magnell, Björn Marklund |
Rankning av kvalitet i högre utbildning - vägledande eller vilseledande? | |
Brita Bergseth, Madeleine Abrandt Dahlgren |
SOLO taxonomi och Hierarkisk komplexitetsanalys – En jämförande studie | |
Kristian Stålne, Sofia Kjellström |
Formativ kursutvärdering i högre utbildning. En studie av begreppet och dess tillämpning | |
Ninni Carlsson |
To the conference start page