Keynote speakers
| Assessment as equipping students for future challenges | Presentation (Svenska) |
| David Boud |
| Renewing Teaching & Learning: Leveraging Mobility for Student Engagement | Presentation (Svenska) |
| William Rankin |
| Vågar vi tänka innovativt? – Om att utveckla universitetsutbildning med hjälp av design | Presentation (Svenska) |
| Anna Valtonen |
| Cross-cultural doctoral supervision and conceptual threshold crossing | Presentation (Svenska) |
| Gina Wisker |
1. Learning for sustainable development – green, limitless, free?
| Att utbilda lärarutbildarna så att lärarna kan utbilda för hållbar utveckling | |
| Ingela Bursjöö |
| Lärande seminariet, en metod för hållbart lärande | |
| Kerstin Arnesson, Gunilla Albinsson |
| Problem i undervisningen? Ja tack! | |
| Johan Boman, Evert Ljungström |
| Utbildning för hållbar utveckling – anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? | Presentation (Svenska) |
| Peter Aspengren, Jöran Rehn, Jan Stockfors |
| Mot bättre vetande | |
| Eddy Nehls |
| Lärarutbildning och hållbar utveckling | Presentation (Svenska) |
| Wolfgang Brunner |
| Hållbar lärarutbildning | |
| Johan Boman, Mikael Olsson, Inger Björneloo |
| Startnycklar – sätter igång processen med lärande för hållbar utveckling | |
| Johan Boman, Mikael Olsson, Inger Björneloo |
| Hur skapar vi kompetens för integrering av hållbar utveckling? | |
| Julia Falkerby, Monika Olsson |
| Hur kan studenterna bli effektiva förändringsagenter för hållbar utveckling? | |
| Johan Boman, Ulf Andersson, Barbro Robertsson, Inger Björneloo, Mikael Olsson, Ulrika Lundqvist, Ingela Bursjöö |
| Hållbar undervisning? En undersökning av hur hållbar utveckling kommer till uttryck i svensk ingenjörsutbildning | |
| Reidar Lyng, Claes Ohlsson |
| ESDAN – Lärande för hållbar utveckling inom den akademiska världen i de nordiska länderna | |
| Johan Boman, Ulrika Lundqvist, Ulf Andersson, Magdalena Svanström, Tove Holm |
| Bortom dekaden | Presentation (Svenska) |
| Ulf Paul Andersson, Bo Samuelsson |
| Convenient conflicts? - Eco-school teachers’ reasoning about sustainability-promoting actions in teaching | |
| Ulrica Stagell |
| Interdisciplinary curriculums and crossing institutional boundaries as part of the solution to actually teach sustainable capitalism at business schools | |
| Peter Beusch |
| Sahlgrenska akademins förändringsprocess för hållbar utveckling? | Presentation (Svenska) |
| Barbro Robertsson |
2. Design of environments for learning
| Keller Plan, learning in own pace. | |
| Hallgeir Nilsen, Even Åby Larsen |
| The significance of student’s evaluation in order to improve teaching quality | |
| Bente Elisabeth Grüner Sveälv |
| Slutna rum och porösa nätverk: föreställningar om forskningsanknytning, IKT och sociala medier | |
| Ulf Buskqvist |
| Högskolepedagogik med interaktion online | Paper (Svenska) |
| Lars-Erik Jonsson |
| Att motivera studenter | |
| Maria Andersson, Anna Lundberg |
| Utveckling av surfplattors användningsområden inom högskole- och kommunbiblioteken | Presentation (Svenska) |
| Jan Magnusson, Pieta Eklund, Elin Nord |
| Hur stimulerar vi lärare att stimulera studenters lärande? - design av lärandemiljöer med digitalt stöd | |
| Christina Gummesson, Anna Gahnberg, Eva Nordmark |
| Utveckling av undervisning genom att använda testfunktionen i Pingpong | |
| Håkan Tornberg |
| Lärcenterbaserad utbildning i relation till hur lärosäten kan organisera lärande för hållbar utveckling. | |
| Staffan Bengtsson, Lars Svensson |
| Hur designas en akademisk lärandemiljö för en Läkarutbildning som regionaliseras till Länssjukhus? Ett samarbete kring Regionaliserad Läkarutbildning mellan Pedagogiska institutionen och Medicinska Fakulteten vid Umeå universitet | |
| Silvana Naredi, Johanna Olsson, Anna Frohm, Malin Larsson, Owe Johnson |
| En pedagogisk process från tanke till färdig instruktionsfilm - vid handläggning av utdrivningsskedet vid normal förlossning | |
| Margareta Mollberg, Marie Berg, Eva Rådström, Anneli Westlund |
| Aktivt lärande med verkstäder - Exempel från fysiken | |
| Johan Larsson, Staffan Andersson |
| Kan man föreläsa på ett bibliotek? Kombinerad lärande- och designmiljö på fältet | |
| Pontus Wärnestål |
| Inramning och stödstruktur för akademiskt ovana studenter som läser på distans | |
| Ingrid Henning Loeb, Ingemar Andersson, Eva Andersson, May Fredriksson, Anette Wahlandt |
| Betydelsen av kommunikation och bemötande för en god virtuell lärandemiljö | |
| Johanna Olsson, Elinor Adenling |
| VNU-modellen för framtagning av kurser i nätbaserade lärmiljöer | Presentation (Svenska) |
| Hans Öberg, Peter Mattsson |
| Videorespons vid skriftliga studentexaminationer | Presentation (Svenska) |
| Tobias Ruhtenberg |
| Att utveckla nätverk för IKT-pedagogik inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
| Maria Sunnerstam, Gunnar Bergh, Andrea Castro, Thommy Eriksson, Torbjörn Fraenckel, Maria Jervelycke Belfrage, Erik Jonasson, Thorbjörn I Magnusson, Birgitta Roos Haraldsson, Angela Wulff |
| Användandet av inspelade lärobjekt inom nätbaserad utbildning | |
| Peter Mattsson |
| Upp till IT - Digitala utmaningar i lärarutbildning | |
| Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Mona Nilsen |
| Rummet i högre utbildning – en plats för lärande? | |
| Marie Leijon |
| Mer om nätbaserad utbildning: presentation av en bok | |
| Stefan Hrastinski, Christina Keller, Ola Lindberg, Ulf Olsson, Elisabeth Saalman |
| Salutis - ny metod att träna generella förmågor hos studenterna | Presentation (Svenska) |
| Lasse Bourelius, Lena Kransberg |
| Hur hittar och utvärderar man relevanta lärresurser och vad får man lov att göra med dem? | |
| Lasse Bourelius, Åsa Forsberg |
| Twittrande på en masterkurs i geologi- vad ska det vara bra för? | |
| Helena Filipsson |
| SNH – Samverkan för nätbaserad högskoleutbildning utvecklar ”Verktyg för lärande” i samverkan | |
| Ola Lindberg, Per Lind, Marie Nyberg, Göran Lindgren |
| Virtuella läkemedelsanalyser - ett projekt om nätbaserad kemiundervisning | |
| Jerker Fick, Jonas Lampe Persson, Claire Englund |
| Att se med tandläkarens ögon: visningsseminarier med operationsmikroskop och video | |
| Hans Rystedt, Claes Reit, Elin Johansson, Lisbeth Dahlström, Thomas Kvist, Oskar Lindwall |
| Kvaliteten i distansstudenters kamratresponser och självvärdering | Presentation (Svenska) |
| Lisbeth Amhag |
| Faktorer som kan inverka på genomströmning - en studie av distanskurser vid MiUn 2010 | |
| Ingrid Nordström |
| Nätet och Akademin – lyckligt par eller omöjlig förening? | Paper (Svenska) |
| Lars-Erik Jonsson |
| Blivande svensklärare och sociala medier | Presentation (Svenska) |
| Anders Svensson, Ylva Lindberg |
| Lärosalsgruppen fixar salarna åt lärarna! | |
| Viggo Kann |
| Evaluation of Web-based Tools as Support for Online Learning in Master´s Engineering Education | |
| Monika Hattinger, Malin Pongolini, Lars Svensson, Stefan Nilsson |
| Vilka faktorer påverkar användningen av video i nätbaserad högre utbildning? | |
| Lena Dafgård |
| Examinationsformer med anställningsbarhet som mål | Presentation (Svenska) |
| Erika Olofsson, Nina Albrecht, Rikard Jakobsson |
| Mobilt lärandestöd vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/-Bibliotekshögskolan | |
| Ingrid Johansson, Rolf Hasslöw, Carina Waldén, Linda Borglund |
| Hälsostödjande samtal i virtuell miljö | |
| Claire Englund, Karl Idberger |
| OER-spelet: inspireras och lär dig mer om öppna lärresurser genom sällskapsspel! | |
| Ebba S. I. Ossiannilsson, Alastair Creelman |
| Information med kvalitet - Öppna sidor i lärplattform | |
| Anita Eklöf, Carina Waldén, Annelie Sallander, Sofie Larsson |
| Datorstödd eller datorstörd undervisning – hur uppnås konceptuell förståelse? | |
| Hans Karlsson, Maja Elmgren |
3. Global education
| Studenters användande av IKT i ett globalt distribuerat samarbete | Presentation (Svenska) |
| Åsa Cajander, Mats Daniels |
| Internationalisering – för vem och varför då? En textanalys av internationaliseringsbegreppet i nationella policydokument | |
| Susanne Jämsvi |
| För en ökad studentdemokrati på internationella masterprogram | Presentation (Svenska) |
| Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael Thuné |
| Den globala utmaningen – När utländska lärare möter studiekulturer vid ett svenskt lärosäte | |
| Jöran Rehn, Margareta Erhardsson |
| Det transformativa akademiska rummet – att förstå social omvandling genom personliga erfarenheter | |
| Camilla Safrankova, Anne-Charlotte Ek |
| Cultural Branding - A poor excuse that blames diversity and conceals social practices in learning | |
| Åsa Möller |
| Flexible Learning for regional development within the EARLALL network in Europe | |
| Gunnar Peterson, Anita Eklöf, Siv Sjöström, Lars-Göran Hedström, Johani Karonen, Bengt Petersson, Elisabeth Saalman, Lena E Johansson |
| Introducing the language vs. topic (LVT) model | |
| Carl Magnus Olsson |
| Undervisning och lärande på engelska – hur höjer vi nivån nationellt? | |
| Malin Irhammar |
| Hur hantera det lokala sammanhanget i den globala utbildningen? | |
| Thomas Lavelle, Pär Mårtensson |
| Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna | Presentation (Svenska) |
| Chloé Avril, Sara Ehrling |
| Vad är global bildning? | Paper (Svenska) |
| Eva Mark |
| The Global Education | Presentation (Svenska) |
| Anneli Martin |
4. Supervision – with focus on the learner
| Interaktiv Anti-Plagieringsguide | Presentation (Svenska) |
| Christina Keller, Zetterlind Madelene |
| Hva kjennetegner den skandinaviske mentor? | |
| Petter Mathisen |
| Skrivträning som fördjupar lärandet | Presentation (Svenska) Paper (Svenska) |
| Susanne Pelger, Sara Santesson |
| Innovativa modeller för studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning | Presentation (Svenska) |
| Elisabeth Carlson, Marie Stenberg, Mariette Bengtsson |
| Mentorskap - en del av integrering av teori och praktik i högre utbildning | |
| Kerstin Arnesson, Gunilla Albinsson |
| ”Å forelese er en ensom affære. Jeg er sikker på at de fleste går inn i klasserommet med en sommerfugl eller tusen i magen […]” | |
| Brit Hanssen, Dag Husebø, Vegard Moen |
| Låt den handledde leda samtalet med hjälp av fotoelicitering. | |
| Margaretha Eva Häggström |
| Utprøving og utforming av pedagogisk mentorskap for nyansatte – mellom relasjon og ordning | |
| Dag Husebø, Petter Mathisen |
| Studenters skrivkompetens- villkor och utmaningar för texthandledare och bedömande lärare | Presentation (Svenska) |
| Ann-Sofie Karlsson, Helena Hammarström, Maj-Britt Westlin |
| Användarperspektiv av referenshanteringssystem i en kontextuell lärandesituation | Paper (Svenska) |
| Fredrik Offerlind, Sara Akramy |
| Kan man handleda studenter som styr sig själv? | |
| Marie Lidskog, Helen Setterud |
| Feedback to supervisors - Psychometric evaluation of an instrument for feedback based on the cognitive apprenticeship model | |
| Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren, Renée Stalmeijer |
| Från monografiavhandlingar till sammanläggningsavhandlingar: vad innebär övergången för handledare, doktorander och utbildningen? | Presentation (Svenska) |
| Karen Nowé Hedvall, Åsa Söderlind, Katarina Michnik |
| Främjar handledning din hälsa? - Handledning som medarbetarskap: introduktion av hälsofrämjande som grund för forskarhandledning | |
| Monica Eriksson, Lena Nilsson |
| Högskolebiblioteket och handledning på studentens initiativ | Presentation (Svenska) |
| Ib Lundgren |
| Vad innebär inkluderande handledning? | |
| Ulrike Schnaas, Johan Wickström |
| Interaktiv forskning - ett sätt att utveckla handledning och lärande? | Presentation (Svenska) |
| Anne Harju |
| Hur kan handledning och administration av examensarbeten förbättras? Erfarenheter, system och planer från sex lärosäten | |
| Henrik Hansson, Johan Thorbiörnson, Helle Wijk, Monika Hattinger, Svante Axelsson, Kirsti Lyngvær Engelien |
| En bro mellan högre utbildning och profession - Utbildning för kliniska handledare i läkarutbildning | |
| Mona Fjellström, Silvana Naredi, Bertil Sawert, Owe Johnson, Markku Haapamäki |
| Stanfordkonceptet förbättrar den kliniska handledningen för veterinärstudenter | Presentation (Svenska) |
| Lena Ström, Marja Tullberg, Jakob Johansson |
| Peer-review-based examination of the PhD course ”Introduction to Research” at the Sahlgrenska Academy | |
| Anna Karlsson, Magnus Gustafsson |
| Responsibility and self-regulated learning in the supervision of bachelor and master students’ thesis writing | |
| Ulf Olsson, David Hallberg |
| Kritiska vänner online – Kollegial observation av nätbaserade kurser inom högre utbildning | |
| Jörgen Ivarsson |
| Studenter som ledare - Hur kan studenter utnyttjas som resurs i undervisningen? | |
| Fredrik Härlin, Johan Gärdebo |
| Lärande i handledning- grupphandledning som del i ett kollektivt kompetensutvecklingsprojekt | |
| Karin Åberg, Kerstin Bladini, Eva Dahlqvist |
| De ”andras” perspektiv – en studie om handleddas uppfattning om och av handledning | Paper (Svenska) |
| Susanne Gustavsson, Anita Eriksson, Peter Emsheimer |
| Att erfara lärande- En pilotstudie om hur specialistsjuksköterskestudenter med inriktning mot intensivvård erfar det egna lärandet under verksamhetsförlagd utbildning. | |
| Jonas Karlsson |
| Muntlig och skriftlig respons – möjligheter och begränsningar i handledning av självständiga arbeten | |
| Jan-Olof Gullö, Jenny Magnusson, Hanna Sveen |
| Progression i skrivfärdigheter hos studenter i datavetenskap | |
| Aletta Nylén |
| MSc and MEng thesis supervision for enhanced learning and disciplinary discourse – making generic criteria meaningful in specific contexts | Presentation (Svenska) |
| Magnus Gustafsson, Tom Adawi |
| Kommunikation mot profession. Muntlighet som en del av den kommunikativa kompetensen i utbildning | |
| Cecilia Olsson Jers |
| Handledningsrelationen ur ett etiskt perspektiv: Forskarhandledares råd till en tänkt doktorand | |
| Gunbritt Tornberg |
| Att integrera lärande av akademiskt skrivande i grundutbildningen | |
| Johnny Rodin, Charlotta Nilsson, Kajsa Sköldvall |
| Hur lärare och lärarstuderande kommunicerar relationen mellan värdefrågor och ämnesspecifikt innehåll under verksamhetsförlagd utbildning | |
| Jörgen Dimenäs, Kerstin Kolback, Anita Norlund, Christer Wede |
5. Creative and artistic skills
| ”Scrapbook, blogg och digital portfolio som estetisk lärprocess – hur bedöma det?” | |
| Mats Andersson |
| Entreprenöriella kompetenser inom konstnärlig utbildning | |
| Ulf Dalnäs |
| Praktisk-estetiska perspektiv på lärande som utgångspunkt för tvärdisciplinära arbetssätt | |
| Susanne Björkdahl Ordell |
| Ungas livsvärldar - Möten kring kulturarv i ett multimodalt lärande | |
| Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström |
| Produktion(göra) - Perception(se) - Reflektion(förstå), dimensioner vid bedömning av kreativa och konstnärliga lärandeprocesser | |
| Elisabeth Fjällman |
| På konstnärlig eller vetenskaplig grund? Olika förutsättningar för studenters lärande | |
| Per-Henrik Holgersson, Jan-Olof Gullö, Johansson Sören |
| 1+1=3: Learning trough In-between Spaces of Theory and Practice | |
| Margareta Melin |
6. Knowledge and science – in teaching and learning in higher education
| Kritiskt tänkande och högskolans kritiska uppdrag | |
| Petri J. Kajonius |
| Fem framgångsfaktorer för utveckling av pedagogisk digital kompetens för nätbaserat lärande inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
| Jessica Lindblom, Anna-Sofia Alklind Taylor, Jana Rambusch, Henrik Svensson |
| På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i bedömningen av examensarbeten i lärarutbildning. | Presentation (Svenska) |
| Andreas Gunnarsson |
| Gränsöverskridande lärande i tvärvetenskapliga forskarskolor: Gränslöst eller begränsande? | |
| Eva Maria Brodin, Helen Avery |
| Dilemman som instrument för utveckling och lärande | Presentation (Svenska) |
| Peter Svensson, Björn Badersten, Gunilla Amnér |
| Utbildning utan bildning? | Presentation (Svenska) |
| Eva Mark |
| Forskning om IT i högre utbildning | |
| Ulf Olsson, Christina Keller, Stefan Hrastinski |
| Vetenskaplighet i lärarstudenters examensarbeten | |
| Anders Urbas, Peter Björk |
| Att utveckla kritiskt tänkande inom teknisk-naturvetenskapliga utbildningar | |
| Felix Ho, Daniel Brandell |
| Bedömningar av vetenskaplig kvalitet i examensarbeten | |
| Hans Ekbrand |
| TUR och skicklighet – Strategisk samverkan för utbildningsexcellens | |
| Maja Elmgren, Staffan Andersson, Anders Berglund, Tove Dahlström, Lena Forsell, Ingela Frost, Björn Gembert, Fredrik Härlin, Arnold Pears, Stefan Pålsson |
| ”Trodde att jag kunde läsa” – Studenters läsning av vetenskaplig text | |
| Diana Berthén |
| Integrating content and language for enhanced learning: Challenges of scale, sustainability, and evaluation | |
| Magnus Gustafsson |
| Publicera i Högre utbildning! | |
| Anders Sonesson, Ann-Sofie Henriksson, Katarina Mårtensson, Michael Christie, Ulf Olsson |
| What do Master level students in computer science think about plagiarism? | Presentation (Svenska) |
| Anders Berglund, Neena Thota |
| Computing education research course | |
| Anders Berglund, Neena Thota |
7. Professions and skills – what sets the limits?
| Etiska aspekter på möjligheten att använda patientbaserade inspelningar i undervisning | |
| Ingrid Behrns, Åsa Abelin, Katja Laakso, Mattias von Feilitzen |
| To write about teaching and learning in higher education | Presentation (Svenska) |
| Silwa Lisbeth Claesson |
| Att utbilda den professionella beslutsfattaren | |
| Per Lundgren |
| Ny karriärväg för att tillvarata och utveckla forskarkompetens: Pilotprojekt om handledning i att starta forskningsföretag inom hum/sam | |
| Milda Rönn, Mona Blåsjö, Mona Wilcke |
| Akademiskt skrivande för professionalisering av specialläraryrket | |
| Inger Assarson |
| Att styra över disciplingränser - Erfarenheter från att skapa gemensamma examinationskriterier vid lärarutbildningen vid Göteborgs Universitet. | Presentation (Svenska) |
| Jan Carle |
| Learning in workplace environment – Development and psychometric evaluation of an instrument to measure educational climate in workplace settings | |
| Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren |
| What are students’ experiences that lead to engagement in, or rejection of, learning Computer Science? | |
| Anne-Kathrin Peters, Arnold Neville Pears, Anders Berglund |
| Att identifiera kompetensbehov | |
| Klara Bolander Laksov, Linda Barman, Lotta Jons, Katarina Mårtensson, Torgny Roxå, Lars Uhlin |
| Professionell utveckling (PU) under ögonkursen -möjligheter och utmaningar | |
| Gunilla Magnusson, Madeleine Zetterberg, Silwa Claesson |
| Inför en ökad jämställdhet i datavetenskapliga utbildningsprogram | Presentation (Svenska) Paper (Svenska) |
| Maria Riveiro, Erik Bergström, Urban Carlén |
| Att arbeta problembaserat i förskollärarutbildningen – Ett utvecklingsprojekt i naturvetenskap | |
| Pernilla Nilsson, Per-Erik Holmén, Charlotte Sandström |
| Handlingsinriktad pedagogik i distansundervisning | Presentation (Svenska) |
| Maria Lindh, Annica Ahlholm, Birgitta Wallin, Ingrid Johansson |
| ITakt med samtiden – att integrera digital kompetens i lärarutbildningen | |
| Fredrik Oldsjö, Eva Fors, Annika Käck, Mats Hanson, Christopher Sönnerbrandt |
| Institutionaliseringsprocessen av ett kursvärderingsinstrument | |
| Laura Carlson, Ulf Färjare, Moa Kindström Dahlin, Hrafn Steiner, Tony Burden |
| Betydelsen av studentcentrerat lärande vid förmedling av professionsutbildning på distans | Presentation (Svenska) |
| Nina Albrecht, Erika Olofsson |
| Studenter reflekterar över sin kunskapsutveckling inom området specialpedagogik | |
| Eva Siljehag |
| Lärarstudenter som blivande professionella röstanvändare | |
| Ann-Christine B Ohlsson, Silwa Claesson |
| Lärares IT-användning i högre utbildning | |
| Lars Svensson, Johan Lundin |
| Bildning som blev kvar när lärarstudenterna glömt vad de lärt sig - ett kritiskt perspektiv på lärarutbildning | |
| Jörgen Dimenäs, Kerstin Kolback, Anita Norlund, Christer Wede |
| Högskolekurs om pedagogisk dokumentation med IT-stöd som verktyg för professions- och verksamhetsutveckling i förskolan | |
| Mia Karlsson, Anita Kjellström |
| Kollektiv kompetensutveckling av yrkesverksamma lärare på avancerad nivå: Skola på vetenskaplig grund – forskande lärare | |
| Tomas Kroksmark, Cristina Robertson, Pia Åman, Anki Wennergren |
8. Core values and quality development in academia – in a successful unification?
| Curriculum design + educational development = true! An ongoing development project at the Faculty of ForestSciences, SLU Umeå. | |
| Nicolette Karst |
| Hur ser lärare på undervisning och lärande? | |
| Maja Elmgren, Staffan Andersson, Arnold Pears |
| EFQUEL (European Foundation for Quality in E-learning) | |
| Alastair Creelman |
| Nationellt kvalitetsutvärderingssystem av utbildningar på grundnivå och avancerad nivå | Presentation (Svenska) |
| Maria Sundkvist |
| Uppdrag för och organisation av pedagogiska utvecklingsenheter | Paper (Svenska) |
| Martin Stigmar, Gudrun Edgren |
| Ny examensstruktur, nya examinationsformer men har examinatorsrollen förändrats? | |
| Elinor Edvardsson Stiwne |
| Kursguider, kursinstruktion och kursbeskrivning - Ett rundabordssamtal om kursguidepraktiker i högre utbildning | Presentation (Svenska) |
| Viktor Aldrin, Christina Keller |
| Upplevelser av första studieåret | |
| Staffan Andersson, Jonas Forsman, Maja Elmgren |
| Centrala teman för studenters relationer till utbildningsprogram | |
| Staffan Andersson, Jannika Andersson Chronholm |
| Svenska lärosätens hantering av internationella rankingar | |
| Pontus Sundén |
| Recontextualisation of the Bologna process into pedagogic communication and pedagogic practice within teacher education. | |
| Richard Baldwin |
| Bedömning av pedagogisk skicklighet - erfarenheter från en utbildning för pedagogiskt sakkunniga | |
| Katarina Winka, Thomas Olsson, Åsa Ryegård, Fredrik Oldsjö, Karin Apelgren |
| Studenter om studier på distans - Resultat från studentenkäter vid Karlstads universitet 2007, 2010 och 2011. | Presentation (Svenska) |
| Lars Haglund, Lena E Johansson |
| Något har förändrats. Frågan är bara vad? Om Bolognaprocessens inverkan på läroplanskulturen i två svenska yrkesprogram | |
| Åsa Lindberg-Sand, Gudrun Edgren |
| Mötesplatser för dialog, erfarenhetsutbyte och förädling av goda idéer kring studenters webbaserade lärandemiljöer | |
| Marita Ljungqvist, Ebba Ossiannilsson, Lena Landgren, Åsa Forsberg |
| Aktiv studentmedverkan – hur kan dina studenter ta ansvar för varandras och det egna lärandet? | |
| Johan Gustav Gärdebo, Fredrik Härlin |
| Ledarskap i högre utbildning | |
| Margaretha Milsta |
| Gränslöst lärande: Högskolepedagogik och digital kompetens ”i skön förening”? | |
| Åse Nygren |
| Uppsatsprocessen som en kvalitetsdrivare – en lärprocess för både studenter och handledare? | |
| Henrik Barth, Jenny Ståhl |
| Samverkan om genomströmning | |
| Staffan Andersson, Jannika Andersson Chronholm, Jonas Forsman, Marie Magnell, Björn Marklund |
| Rankning av kvalitet i högre utbildning - vägledande eller vilseledande? | |
| Brita Bergseth, Madeleine Abrandt Dahlgren |
| SOLO taxonomi och Hierarkisk komplexitetsanalys – En jämförande studie | |
| Kristian Stålne, Sofia Kjellström |
| Formativ kursutvärdering i högre utbildning. En studie av begreppet och dess tillämpning | |
| Ninni Carlsson |
To the conference start page
