1. Learning for sustainable development – green, limitless, free?
Utbildning för hållbar utveckling – anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? | Presentation (Svenska) |
Peter Aspengren, Jöran Rehn, Jan Stockfors |
ESDAN – Lärande för hållbar utveckling inom den akademiska världen i de nordiska länderna | |
Johan Boman, Ulrika Lundqvist, Ulf Andersson, Magdalena Svanström, Tove Holm |
Bortom dekaden | Presentation (Svenska) |
Ulf Paul Andersson, Bo Samuelsson |
Convenient conflicts? - Eco-school teachers’ reasoning about sustainability-promoting actions in teaching | |
Ulrica Stagell |
2. Design of environments for learning
Lärcenterbaserad utbildning i relation till hur lärosäten kan organisera lärande för hållbar utveckling. | |
Staffan Bengtsson, Lars Svensson |
Att utveckla nätverk för IKT-pedagogik inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Maria Sunnerstam, Gunnar Bergh, Andrea Castro, Thommy Eriksson, Torbjörn Fraenckel, Maria Jervelycke Belfrage, Erik Jonasson, Thorbjörn I Magnusson, Birgitta Roos Haraldsson, Angela Wulff |
Mer om nätbaserad utbildning: presentation av en bok | |
Stefan Hrastinski, Christina Keller, Ola Lindberg, Ulf Olsson, Elisabeth Saalman |
Blivande svensklärare och sociala medier | Presentation (Svenska) |
Anders Svensson, Ylva Lindberg |
Evaluation of Web-based Tools as Support for Online Learning in Master´s Engineering Education | |
Monika Hattinger, Malin Pongolini, Lars Svensson, Stefan Nilsson |
Information med kvalitet - Öppna sidor i lärplattform | |
Anita Eklöf, Carina Waldén, Annelie Sallander, Sofie Larsson |
3. Global education
Det transformativa akademiska rummet – att förstå social omvandling genom personliga erfarenheter | |
Camilla Safrankova, Anne-Charlotte Ek |
Flexible Learning for regional development within the EARLALL network in Europe | |
Gunnar Peterson, Anita Eklöf, Siv Sjöström, Lars-Göran Hedström, Johani Karonen, Bengt Petersson, Elisabeth Saalman, Lena E Johansson |
4. Supervision – with focus on the learner
Skrivträning som fördjupar lärandet | Presentation (Svenska) Paper (Svenska) |
Susanne Pelger, Sara Santesson |
Innovativa modeller för studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning | Presentation (Svenska) |
Elisabeth Carlson, Marie Stenberg, Mariette Bengtsson |
Kan man handleda studenter som styr sig själv? | |
Marie Lidskog, Helen Setterud |
Feedback to supervisors - Psychometric evaluation of an instrument for feedback based on the cognitive apprenticeship model | |
Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren, Renée Stalmeijer |
Från monografiavhandlingar till sammanläggningsavhandlingar: vad innebär övergången för handledare, doktorander och utbildningen? | Presentation (Svenska) |
Karen Nowé Hedvall, Åsa Söderlind, Katarina Michnik |
Vad innebär inkluderande handledning? | |
Ulrike Schnaas, Johan Wickström |
En bro mellan högre utbildning och profession - Utbildning för kliniska handledare i läkarutbildning | |
Mona Fjellström, Silvana Naredi, Bertil Sawert, Owe Johnson, Markku Haapamäki |
Stanfordkonceptet förbättrar den kliniska handledningen för veterinärstudenter | Presentation (Svenska) |
Lena Ström, Marja Tullberg, Jakob Johansson |
Muntlig och skriftlig respons – möjligheter och begränsningar i handledning av självständiga arbeten | |
Jan-Olof Gullö, Jenny Magnusson, Hanna Sveen |
Att integrera lärande av akademiskt skrivande i grundutbildningen | |
Johnny Rodin, Charlotta Nilsson, Kajsa Sköldvall |
5. Creative and artistic skills
Ungas livsvärldar - Möten kring kulturarv i ett multimodalt lärande | |
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström |
På konstnärlig eller vetenskaplig grund? Olika förutsättningar för studenters lärande | |
Per-Henrik Holgersson, Jan-Olof Gullö, Johansson Sören |
6. Knowledge and science – in teaching and learning in higher education
Fem framgångsfaktorer för utveckling av pedagogisk digital kompetens för nätbaserat lärande inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Jessica Lindblom, Anna-Sofia Alklind Taylor, Jana Rambusch, Henrik Svensson |
Dilemman som instrument för utveckling och lärande | Presentation (Svenska) |
Peter Svensson, Björn Badersten, Gunilla Amnér |
Publicera i Högre utbildning! | |
Anders Sonesson, Ann-Sofie Henriksson, Katarina Mårtensson, Michael Christie, Ulf Olsson |
7. Professions and skills – what sets the limits?
Learning in workplace environment – Development and psychometric evaluation of an instrument to measure educational climate in workplace settings | |
Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren |
Att arbeta problembaserat i förskollärarutbildningen – Ett utvecklingsprojekt i naturvetenskap | |
Pernilla Nilsson, Per-Erik Holmén, Charlotte Sandström |
ITakt med samtiden – att integrera digital kompetens i lärarutbildningen | |
Fredrik Oldsjö, Eva Fors, Annika Käck, Mats Hanson, Christopher Sönnerbrandt |
Institutionaliseringsprocessen av ett kursvärderingsinstrument | |
Laura Carlson, Ulf Färjare, Moa Kindström Dahlin, Hrafn Steiner, Tony Burden |
Studenter reflekterar över sin kunskapsutveckling inom området specialpedagogik | |
Eva Siljehag |
Lärares IT-användning i högre utbildning | |
Lars Svensson, Johan Lundin |
8. Core values and quality development in academia – in a successful unification?
Nationellt kvalitetsutvärderingssystem av utbildningar på grundnivå och avancerad nivå | Presentation (Svenska) |
Maria Sundkvist |
Uppdrag för och organisation av pedagogiska utvecklingsenheter | Paper (Svenska) |
Martin Stigmar, Gudrun Edgren |
Svenska lärosätens hantering av internationella rankingar | |
Pontus Sundén |
Uppsatsprocessen som en kvalitetsdrivare – en lärprocess för både studenter och handledare? | |
Henrik Barth, Jenny Ståhl |
SOLO taxonomi och Hierarkisk komplexitetsanalys – En jämförande studie | |
Kristian Stålne, Sofia Kjellström |
To the conference start page