1. Learning for sustainable development – green, limitless, free?
Problem i undervisningen? Ja tack! | |
Johan Boman, Evert Ljungström |
Hur kan studenterna bli effektiva förändringsagenter för hållbar utveckling? | |
Johan Boman, Ulf Andersson, Barbro Robertsson, Inger Björneloo, Mikael Olsson, Ulrika Lundqvist, Ingela Bursjöö |
Hållbar undervisning? En undersökning av hur hållbar utveckling kommer till uttryck i svensk ingenjörsutbildning | |
Reidar Lyng, Claes Ohlsson |
ESDAN – Lärande för hållbar utveckling inom den akademiska världen i de nordiska länderna | |
Johan Boman, Ulrika Lundqvist, Ulf Andersson, Magdalena Svanström, Tove Holm |
2. Design of environments for learning
Keller Plan, learning in own pace. | |
Hallgeir Nilsen, Even Åby Larsen |
Att motivera studenter | |
Maria Andersson, Anna Lundberg |
Hur designas en akademisk lärandemiljö för en Läkarutbildning som regionaliseras till Länssjukhus? Ett samarbete kring Regionaliserad Läkarutbildning mellan Pedagogiska institutionen och Medicinska Fakulteten vid Umeå universitet | |
Silvana Naredi, Johanna Olsson, Anna Frohm, Malin Larsson, Owe Johnson |
Aktivt lärande med verkstäder - Exempel från fysiken | |
Johan Larsson, Staffan Andersson |
Upp till IT - Digitala utmaningar i lärarutbildning | |
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Mona Nilsen |
Rummet i högre utbildning – en plats för lärande? | |
Marie Leijon |
Mer om nätbaserad utbildning: presentation av en bok | |
Stefan Hrastinski, Christina Keller, Ola Lindberg, Ulf Olsson, Elisabeth Saalman |
SNH – Samverkan för nätbaserad högskoleutbildning utvecklar ”Verktyg för lärande” i samverkan | |
Ola Lindberg, Per Lind, Marie Nyberg, Göran Lindgren |
Virtuella läkemedelsanalyser - ett projekt om nätbaserad kemiundervisning | |
Jerker Fick, Jonas Lampe Persson, Claire Englund |
Att se med tandläkarens ögon: visningsseminarier med operationsmikroskop och video | |
Hans Rystedt, Claes Reit, Elin Johansson, Lisbeth Dahlström, Thomas Kvist, Oskar Lindwall |
Blivande svensklärare och sociala medier | Presentation (Svenska) |
Anders Svensson, Ylva Lindberg |
Information med kvalitet - Öppna sidor i lärplattform | |
Anita Eklöf, Carina Waldén, Annelie Sallander, Sofie Larsson |
3. Global education
Hur hantera det lokala sammanhanget i den globala utbildningen? | |
Thomas Lavelle, Pär Mårtensson |
4. Supervision – with focus on the learner
Kan man handleda studenter som styr sig själv? | |
Marie Lidskog, Helen Setterud |
Feedback to supervisors - Psychometric evaluation of an instrument for feedback based on the cognitive apprenticeship model | |
Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren, Renée Stalmeijer |
Högskolebiblioteket och handledning på studentens initiativ | Presentation (Svenska) |
Ib Lundgren |
Hur kan handledning och administration av examensarbeten förbättras? Erfarenheter, system och planer från sex lärosäten | |
Henrik Hansson, Johan Thorbiörnson, Helle Wijk, Monika Hattinger, Svante Axelsson, Kirsti Lyngvær Engelien |
6. Knowledge and science – in teaching and learning in higher education
Fem framgångsfaktorer för utveckling av pedagogisk digital kompetens för nätbaserat lärande inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Jessica Lindblom, Anna-Sofia Alklind Taylor, Jana Rambusch, Henrik Svensson |
7. Professions and skills – what sets the limits?
Etiska aspekter på möjligheten att använda patientbaserade inspelningar i undervisning | |
Ingrid Behrns, Åsa Abelin, Katja Laakso, Mattias von Feilitzen |
Att utbilda den professionella beslutsfattaren | |
Per Lundgren |
Learning in workplace environment – Development and psychometric evaluation of an instrument to measure educational climate in workplace settings | |
Pia Strand, Karolina Sjöborg, Ulf Jakobsson, Gitte Wichmann-Hansen, Stefan Lindgren, Gudrun Edgren |
Handlingsinriktad pedagogik i distansundervisning | Presentation (Svenska) |
Maria Lindh, Annica Ahlholm, Birgitta Wallin, Ingrid Johansson |
Lärares IT-användning i högre utbildning | |
Lars Svensson, Johan Lundin |
8. Core values and quality development in academia – in a successful unification?
Något har förändrats. Frågan är bara vad? Om Bolognaprocessens inverkan på läroplanskulturen i två svenska yrkesprogram | |
Åsa Lindberg-Sand, Gudrun Edgren |
Mötesplatser för dialog, erfarenhetsutbyte och förädling av goda idéer kring studenters webbaserade lärandemiljöer | |
Marita Ljungqvist, Ebba Ossiannilsson, Lena Landgren, Åsa Forsberg |
To the conference start page