1. Learning for sustainable development – green, limitless, free?
ESDAN – Lärande för hållbar utveckling inom den akademiska världen i de nordiska länderna | |
Johan Boman, Ulrika Lundqvist, Ulf Andersson, Magdalena Svanström, Tove Holm |
2. Design of environments for learning
Inramning och stödstruktur för akademiskt ovana studenter som läser på distans | |
Ingrid Henning Loeb, Ingemar Andersson, Eva Andersson, May Fredriksson, Anette Wahlandt |
Mer om nätbaserad utbildning: presentation av en bok | |
Stefan Hrastinski, Christina Keller, Ola Lindberg, Ulf Olsson, Elisabeth Saalman |
Evaluation of Web-based Tools as Support for Online Learning in Master´s Engineering Education | |
Monika Hattinger, Malin Pongolini, Lars Svensson, Stefan Nilsson |
Mobilt lärandestöd vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/-Bibliotekshögskolan | |
Ingrid Johansson, Rolf Hasslöw, Carina Waldén, Linda Borglund |
3. Global education
Flexible Learning for regional development within the EARLALL network in Europe | |
Gunnar Peterson, Anita Eklöf, Siv Sjöström, Lars-Göran Hedström, Johani Karonen, Bengt Petersson, Elisabeth Saalman, Lena E Johansson |
4. Supervision – with focus on the learner
”Å forelese er en ensom affære. Jeg er sikker på at de fleste går inn i klasserommet med en sommerfugl eller tusen i magen […]” | |
Brit Hanssen, Dag Husebø, Vegard Moen |
Låt den handledde leda samtalet med hjälp av fotoelicitering. | |
Margaretha Eva Häggström |
Utprøving og utforming av pedagogisk mentorskap for nyansatte – mellom relasjon og ordning | |
Dag Husebø, Petter Mathisen |
Studenters skrivkompetens- villkor och utmaningar för texthandledare och bedömande lärare | Presentation (Svenska) |
Ann-Sofie Karlsson, Helena Hammarström, Maj-Britt Westlin |
Från monografiavhandlingar till sammanläggningsavhandlingar: vad innebär övergången för handledare, doktorander och utbildningen? | Presentation (Svenska) |
Karen Nowé Hedvall, Åsa Söderlind, Katarina Michnik |
Interaktiv forskning - ett sätt att utveckla handledning och lärande? | Presentation (Svenska) |
Anne Harju |
Hur kan handledning och administration av examensarbeten förbättras? Erfarenheter, system och planer från sex lärosäten | |
Henrik Hansson, Johan Thorbiörnson, Helle Wijk, Monika Hattinger, Svante Axelsson, Kirsti Lyngvær Engelien |
En bro mellan högre utbildning och profession - Utbildning för kliniska handledare i läkarutbildning | |
Mona Fjellström, Silvana Naredi, Bertil Sawert, Owe Johnson, Markku Haapamäki |
Responsibility and self-regulated learning in the supervision of bachelor and master students’ thesis writing | |
Ulf Olsson, David Hallberg |
Studenter som ledare - Hur kan studenter utnyttjas som resurs i undervisningen? | |
Fredrik Härlin, Johan Gärdebo |
5. Creative and artistic skills
Ungas livsvärldar - Möten kring kulturarv i ett multimodalt lärande | |
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström |
På konstnärlig eller vetenskaplig grund? Olika förutsättningar för studenters lärande | |
Per-Henrik Holgersson, Jan-Olof Gullö, Johansson Sören |
6. Knowledge and science – in teaching and learning in higher education
Forskning om IT i högre utbildning | |
Ulf Olsson, Christina Keller, Stefan Hrastinski |
Att utveckla kritiskt tänkande inom teknisk-naturvetenskapliga utbildningar | |
Felix Ho, Daniel Brandell |
TUR och skicklighet – Strategisk samverkan för utbildningsexcellens | |
Maja Elmgren, Staffan Andersson, Anders Berglund, Tove Dahlström, Lena Forsell, Ingela Frost, Björn Gembert, Fredrik Härlin, Arnold Pears, Stefan Pålsson |
Publicera i Högre utbildning! | |
Anders Sonesson, Ann-Sofie Henriksson, Katarina Mårtensson, Michael Christie, Ulf Olsson |
7. Professions and skills – what sets the limits?
Att arbeta problembaserat i förskollärarutbildningen – Ett utvecklingsprojekt i naturvetenskap | |
Pernilla Nilsson, Per-Erik Holmén, Charlotte Sandström |
ITakt med samtiden – att integrera digital kompetens i lärarutbildningen | |
Fredrik Oldsjö, Eva Fors, Annika Käck, Mats Hanson, Christopher Sönnerbrandt |
8. Core values and quality development in academia – in a successful unification?
Studenter om studier på distans - Resultat från studentenkäter vid Karlstads universitet 2007, 2010 och 2011. | Presentation (Svenska) |
Lars Haglund, Lena E Johansson |
Aktiv studentmedverkan – hur kan dina studenter ta ansvar för varandras och det egna lärandet? | |
Johan Gustav Gärdebo, Fredrik Härlin |
To the conference start page