Keynote speakers
Assessment as equipping students for future challenges | Presentation (Svenska) |
David Boud |
1. Learning for sustainable development – green, limitless, free?
Att utbilda lärarutbildarna så att lärarna kan utbilda för hållbar utveckling | |
Ingela Bursjöö |
Problem i undervisningen? Ja tack! | |
Johan Boman, Evert Ljungström |
Lärarutbildning och hållbar utveckling | Presentation (Svenska) |
Wolfgang Brunner |
Hållbar lärarutbildning | |
Johan Boman, Mikael Olsson, Inger Björneloo |
Startnycklar – sätter igång processen med lärande för hållbar utveckling | |
Johan Boman, Mikael Olsson, Inger Björneloo |
Hur kan studenterna bli effektiva förändringsagenter för hållbar utveckling? | |
Johan Boman, Ulf Andersson, Barbro Robertsson, Inger Björneloo, Mikael Olsson, Ulrika Lundqvist, Ingela Bursjöö |
ESDAN – Lärande för hållbar utveckling inom den akademiska världen i de nordiska länderna | |
Johan Boman, Ulrika Lundqvist, Ulf Andersson, Magdalena Svanström, Tove Holm |
Interdisciplinary curriculums and crossing institutional boundaries as part of the solution to actually teach sustainable capitalism at business schools | |
Peter Beusch |
2. Design of environments for learning
Slutna rum och porösa nätverk: föreställningar om forskningsanknytning, IKT och sociala medier | |
Ulf Buskqvist |
Lärcenterbaserad utbildning i relation till hur lärosäten kan organisera lärande för hållbar utveckling. | |
Staffan Bengtsson, Lars Svensson |
En pedagogisk process från tanke till färdig instruktionsfilm - vid handläggning av utdrivningsskedet vid normal förlossning | |
Margareta Mollberg, Marie Berg, Eva Rådström, Anneli Westlund |
Att utveckla nätverk för IKT-pedagogik inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Maria Sunnerstam, Gunnar Bergh, Andrea Castro, Thommy Eriksson, Torbjörn Fraenckel, Maria Jervelycke Belfrage, Erik Jonasson, Thorbjörn I Magnusson, Birgitta Roos Haraldsson, Angela Wulff |
Salutis - ny metod att träna generella förmågor hos studenterna | Presentation (Svenska) |
Lasse Bourelius, Lena Kransberg |
Hur hittar och utvärderar man relevanta lärresurser och vad får man lov att göra med dem? | |
Lasse Bourelius, Åsa Forsberg |
Mobilt lärandestöd vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap/-Bibliotekshögskolan | |
Ingrid Johansson, Rolf Hasslöw, Carina Waldén, Linda Borglund |
3. Global education
För en ökad studentdemokrati på internationella masterprogram | Presentation (Svenska) |
Anders Berglund, Moa Eriksson, Arnold Pears, Michael Thuné |
4. Supervision – with focus on the learner
Innovativa modeller för studentaktivt lärande i verksamhetsförlagd utbildning | Presentation (Svenska) |
Elisabeth Carlson, Marie Stenberg, Mariette Bengtsson |
Lärande i handledning- grupphandledning som del i ett kollektivt kompetensutvecklingsprojekt | |
Karin Åberg, Kerstin Bladini, Eva Dahlqvist |
5. Creative and artistic skills
Praktisk-estetiska perspektiv på lärande som utgångspunkt för tvärdisciplinära arbetssätt | |
Susanne Björkdahl Ordell |
6. Knowledge and science – in teaching and learning in higher education
Gränsöverskridande lärande i tvärvetenskapliga forskarskolor: Gränslöst eller begränsande? | |
Eva Maria Brodin, Helen Avery |
Dilemman som instrument för utveckling och lärande | Presentation (Svenska) |
Peter Svensson, Björn Badersten, Gunilla Amnér |
Vetenskaplighet i lärarstudenters examensarbeten | |
Anders Urbas, Peter Björk |
Att utveckla kritiskt tänkande inom teknisk-naturvetenskapliga utbildningar | |
Felix Ho, Daniel Brandell |
TUR och skicklighet – Strategisk samverkan för utbildningsexcellens | |
Maja Elmgren, Staffan Andersson, Anders Berglund, Tove Dahlström, Lena Forsell, Ingela Frost, Björn Gembert, Fredrik Härlin, Arnold Pears, Stefan Pålsson |
”Trodde att jag kunde läsa” – Studenters läsning av vetenskaplig text | |
Diana Berthén |
What do Master level students in computer science think about plagiarism? | Presentation (Svenska) |
Anders Berglund, Neena Thota |
Computing education research course | |
Anders Berglund, Neena Thota |
7. Professions and skills – what sets the limits?
Etiska aspekter på möjligheten att använda patientbaserade inspelningar i undervisning | |
Ingrid Behrns, Åsa Abelin, Katja Laakso, Mattias von Feilitzen |
Ny karriärväg för att tillvarata och utveckla forskarkompetens: Pilotprojekt om handledning i att starta forskningsföretag inom hum/sam | |
Milda Rönn, Mona Blåsjö, Mona Wilcke |
What are students’ experiences that lead to engagement in, or rejection of, learning Computer Science? | |
Anne-Kathrin Peters, Arnold Neville Pears, Anders Berglund |
Att identifiera kompetensbehov | |
Klara Bolander Laksov, Linda Barman, Lotta Jons, Katarina Mårtensson, Torgny Roxå, Lars Uhlin |
Inför en ökad jämställdhet i datavetenskapliga utbildningsprogram | Presentation (Svenska) Paper (Svenska) |
Maria Riveiro, Erik Bergström, Urban Carlén |
Institutionaliseringsprocessen av ett kursvärderingsinstrument | |
Laura Carlson, Ulf Färjare, Moa Kindström Dahlin, Hrafn Steiner, Tony Burden |
8. Core values and quality development in academia – in a successful unification?
Recontextualisation of the Bologna process into pedagogic communication and pedagogic practice within teacher education. | |
Richard Baldwin |
Uppsatsprocessen som en kvalitetsdrivare – en lärprocess för både studenter och handledare? | |
Henrik Barth, Jenny Ståhl |
Rankning av kvalitet i högre utbildning - vägledande eller vilseledande? | |
Brita Bergseth, Madeleine Abrandt Dahlgren |
To the conference start page