1. Learning for sustainable development – green, limitless, free?
Lärande seminariet, en metod för hållbart lärande | |
Kerstin Arnesson, Gunilla Albinsson |
Utbildning för hållbar utveckling – anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? | Presentation (Svenska) |
Peter Aspengren, Jöran Rehn, Jan Stockfors |
Hur kan studenterna bli effektiva förändringsagenter för hållbar utveckling? | |
Johan Boman, Ulf Andersson, Barbro Robertsson, Inger Björneloo, Mikael Olsson, Ulrika Lundqvist, Ingela Bursjöö |
ESDAN – Lärande för hållbar utveckling inom den akademiska världen i de nordiska länderna | |
Johan Boman, Ulrika Lundqvist, Ulf Andersson, Magdalena Svanström, Tove Holm |
Bortom dekaden | Presentation (Svenska) |
Ulf Paul Andersson, Bo Samuelsson |
2. Design of environments for learning
Att motivera studenter | |
Maria Andersson, Anna Lundberg |
Aktivt lärande med verkstäder - Exempel från fysiken | |
Johan Larsson, Staffan Andersson |
Inramning och stödstruktur för akademiskt ovana studenter som läser på distans | |
Ingrid Henning Loeb, Ingemar Andersson, Eva Andersson, May Fredriksson, Anette Wahlandt |
Betydelsen av kommunikation och bemötande för en god virtuell lärandemiljö | |
Johanna Olsson, Elinor Adenling |
Kvaliteten i distansstudenters kamratresponser och självvärdering | Presentation (Svenska) |
Lisbeth Amhag |
Examinationsformer med anställningsbarhet som mål | Presentation (Svenska) |
Erika Olofsson, Nina Albrecht, Rikard Jakobsson |
3. Global education
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna | Presentation (Svenska) |
Chloé Avril, Sara Ehrling |
4. Supervision – with focus on the learner
Mentorskap - en del av integrering av teori och praktik i högre utbildning | |
Kerstin Arnesson, Gunilla Albinsson |
Användarperspektiv av referenshanteringssystem i en kontextuell lärandesituation | Paper (Svenska) |
Fredrik Offerlind, Sara Akramy |
Hur kan handledning och administration av examensarbeten förbättras? Erfarenheter, system och planer från sex lärosäten | |
Henrik Hansson, Johan Thorbiörnson, Helle Wijk, Monika Hattinger, Svante Axelsson, Kirsti Lyngvær Engelien |
MSc and MEng thesis supervision for enhanced learning and disciplinary discourse – making generic criteria meaningful in specific contexts | Presentation (Svenska) |
Magnus Gustafsson, Tom Adawi |
5. Creative and artistic skills
”Scrapbook, blogg och digital portfolio som estetisk lärprocess – hur bedöma det?” | |
Mats Andersson |
6. Knowledge and science – in teaching and learning in higher education
Fem framgångsfaktorer för utveckling av pedagogisk digital kompetens för nätbaserat lärande inom högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Jessica Lindblom, Anna-Sofia Alklind Taylor, Jana Rambusch, Henrik Svensson |
Gränsöverskridande lärande i tvärvetenskapliga forskarskolor: Gränslöst eller begränsande? | |
Eva Maria Brodin, Helen Avery |
Dilemman som instrument för utveckling och lärande | Presentation (Svenska) |
Peter Svensson, Björn Badersten, Gunilla Amnér |
TUR och skicklighet – Strategisk samverkan för utbildningsexcellens | |
Maja Elmgren, Staffan Andersson, Anders Berglund, Tove Dahlström, Lena Forsell, Ingela Frost, Björn Gembert, Fredrik Härlin, Arnold Pears, Stefan Pålsson |
7. Professions and skills – what sets the limits?
Etiska aspekter på möjligheten att använda patientbaserade inspelningar i undervisning | |
Ingrid Behrns, Åsa Abelin, Katja Laakso, Mattias von Feilitzen |
Akademiskt skrivande för professionalisering av specialläraryrket | |
Inger Assarson |
Handlingsinriktad pedagogik i distansundervisning | Presentation (Svenska) |
Maria Lindh, Annica Ahlholm, Birgitta Wallin, Ingrid Johansson |
Betydelsen av studentcentrerat lärande vid förmedling av professionsutbildning på distans | Presentation (Svenska) |
Nina Albrecht, Erika Olofsson |
8. Core values and quality development in academia – in a successful unification?
Hur ser lärare på undervisning och lärande? | |
Maja Elmgren, Staffan Andersson, Arnold Pears |
Kursguider, kursinstruktion och kursbeskrivning - Ett rundabordssamtal om kursguidepraktiker i högre utbildning | Presentation (Svenska) |
Viktor Aldrin, Christina Keller |
Upplevelser av första studieåret | |
Staffan Andersson, Jonas Forsman, Maja Elmgren |
Centrala teman för studenters relationer till utbildningsprogram | |
Staffan Andersson, Jannika Andersson Chronholm |
Bedömning av pedagogisk skicklighet - erfarenheter från en utbildning för pedagogiskt sakkunniga | |
Katarina Winka, Thomas Olsson, Åsa Ryegård, Fredrik Oldsjö, Karin Apelgren |
Samverkan om genomströmning | |
Staffan Andersson, Jannika Andersson Chronholm, Jonas Forsman, Marie Magnell, Björn Marklund |
Rankning av kvalitet i högre utbildning - vägledande eller vilseledande? | |
Brita Bergseth, Madeleine Abrandt Dahlgren |
To the conference start page