Last modified: 2012-05-14
Abstract
Arbetsmarknaden blir alltmer global, och samarbete över nationsgränser i globala distribuerade projekt utgör idag en del av arbetet inom många yrken. Informations och kommunikationsteknologi (IKT) är en möjliggörare av arbetet genom att underlätta kommunikationen, samarbetet och kontakten. Studenters användning av IKT i globala distribuerade projekt är dock relativt outforskat (Selg, 2011), trots att kunskap inom området skulle främja studenters lärande och ge möjligheter att stödja samarbetet. Vilka tekniker väljer dagens studenter, även kallade homo zappiens (Veen & Vrakking, 2010) och tillhörandes de digitala urinvånarna (Prensky, 2001), när de samarbetar i globala distribuerade projekt? Hur motiverar studenterna sina val? Hur reflekterar de över IKTs påverkan på samarbetet? Dessa och relaterade frågor kommer vi att ge svar på och diskutera under presentationen.
Data i studien samlades in med enkäter och inlämningsuppgifter under höstterminen 2011 i en kurs med data- och IT-studenter från Sverige och USA (se tidigare publikationer om kursen: (Daniels, 2011; Daniels, Cajander, Clear, & Pears, 2010; Laxwer, Daniels, Cajander, & Wollowski, 2009). I studien ingick också observationer av samarbetet.
Resultaten visar att studenterna använde flera tekniker i sitt samarbete, och att deras uppfattning om nyttan av de olika tekniker var beroende på faktorer som möjligheten att använda tekniken på en smart-phone, deras tidigare erfarenhet med att använda tekniken, och möjligheten att kombinera asynkron och synkron kommunikation. Överraskande resultat var att e-post användes mycket mindre än väntat och att det till en stor del ersattes med asynkron användning av chatt via Skype. Dessutom ansåg många studenter att samarbetsplattformen var oanvändbar, trots de många möjligheter till samarbete som ingick i plattformen, t.ex. olika forum, milstolpar och delade mappar. Ett mycket intressant resultat är att de begränsningar som uppstod i samarbetet beroende på tekniken som användes inte noterades nämnvärt av studenterna, många verkade inte alls medvetna om det.
Vi kommer att diskutera resultaten från studien i ljuset av teorin om "Collaborative Technology Fit" (CTF) (Cajander et al., 2009; Clear, 2008) genom att använda CTF som en lins för att analysera hur studenterna använde IKT i samarbetet och beskriva de aktiviteter de använde tekniken till. Vi kommer vidare att diskutera möjliga orsaker till de observerade mönstren för teknikanvändning och hur de påverkade samarbetet, bl.a. resultatet att studenterna hade en förvånansvärt omedveten uppfattning om inflytandet av IKT på deras beteende.
Avslutningsvis kommer vi att ge några rekommendationer kring skapandet av en lärmiljö kring ett globalt distribuerat studentprojekt.
References
Cajander, A., Clear, T., Daniels, M., Edlund, J., Hamrin, P., Laxer, C., & Persson, M. (2009). Students analyzing their collaboration in an international Open Ended Group Project.
Clear, T. (2008). Supporting the work of global virtual teams: the role of technology-use mediation. AUT University.
Daniels, M. (2011). Developing and Assessing Professional Competencies: a Pipe Dream? - Experiences from an Open Ended Group Project Learning Environment. Doctoral Degree, Uppsala University, Uppsala.
Daniels, M., Cajander, Å., Clear, T., & Pears, A. (2010). Engineering education research in practice: Evolving use of open ended group projects as a pedagogical strategy for developing skills in global collaboration. International journal of engineering education, 26(4), 795-806.
Laxer, C., Daniels, M., Cajander, & Wollowski, M. (2009). Evolution of an international collaborative student project.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants Part 1. On the horizon, 9(5), 1-6.
Selg, H. (2011). Swedish Students Online: An Inquiry into Differing Cultures on the Internet. In E. Dunkels, G.-M. Frånberg & C. Hällgren (Eds.), Youth Culture and Net Culture: Online Social Practices: Information Science Reference, Hershey, New York.
Veen, W., & Vrakking, B. (2010). Homo zappiens. Growing up in a digital age, Network Continuum Education, London.