Chalmers Conferences, NU 2012

Låt den handledde leda samtalet med hjälp av fotoelicitering.
Margaretha Eva Häggström

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Det finns olika sätt att handleda lärarstudenter, och en uppsjö av handledande litteratur om handledning (t.ex. Handal&Lavås 2000, Franke 2010, Birnik 2010). Få av dem diskuterar den handleddes roll.

   Ett sätt att låta den handledde leda samtalet är genom fotoelicitering, dvs. berättande med hjälp av bilder. I en fenomenologisk studie har jag låtit tre lärarstudenter fotografera sina upplevelser och tankar kring sin praktikperiod. Fotografierna kan gestalta ett konkret fenomen likaväl som abstrakta begrepp. I handledningssamtal har studenterna visat sina fotografier och berättat hur de tänkt.

   Det jag och lärarstudenterna upptäckte, var att handledningssamtalets innehåll blev helt annat då studenterna själva satte agendan för samtalet. Samtal om hur tid genomsyrar läraryrket diskuterades, skolans förhållande till ”den levda kroppen” och dikotomin mellan tanke och kropp synliggjordes. Mycket handlade om rädslan att inte räcka till i den kommande professionen. Studenternas intentionalitet rörde sig långt utanför undervisningssituationen, de didaktiska spörsmål jag vanligtvis brukar ta upp vidgades till att röra professionens komplexitet. Det jag tar för givet i min lärarroll problematiserades och det blev en lärandesituation, för studenterna och i hög grad även för mig som handledare.

    Genom fotoelicitering menar jag att den handledde tydligare blir en drivkraft för, och bättre kan explicitgöra sitt lärande, samt att studenternas delaktighet ökar.

 

”Handledningen har varit ett nytt, befriande sätt att nå självreflektion och idéskapande. Jag har fått ur mig outtalade, ibland omedvetna, obearbetade tankar och känslor, vilka utan fotona troligen inte skulle kunna ha verbaliserats.”

                                                                                   Student 1.

 

”Med bilderna som utgångpunkt öppnades nya möjligheter för vad och hur man kan prata inom ramen för handledningssamtalet.  Det var lättare att prata om upplevelser utifrån en bild, befriande att fokus låg på bilderna, inte på mig”.

                                                                                   Student 2.

 

Jag ser stor potential i fotoelicitering i handledning av lärarstudenter.