Chalmers Conferences, NU 2012

Att utbilda lärarutbildarna så att lärarna kan utbilda för hållbar utveckling
Ingela Bursjöö

Last modified: 2012-05-14

Abstract


All svensk högre utbildning skall enligt Högskolelagen främja hållbar utveckling. Ett särskilt intresse riktas i denna presentation på de som skall utbilda lärarna. Dessa lärarutbildare har dessutom ett uppdrag att förbereda de blivande lärarna på de arbetsuppgifter som tillhör läraruppdraget. De svenska styrdokumenten skriver sedan 2011 att all undervisning oavsett undervisningsämne och ålder på elever skall omfatta utbildning för hållbar utveckling. Att utbilda för hållbar utveckling är något annat än att undervisa om hållbar utveckling, det är också något annat än miljöundervisning. Detta ställer stora krav på lärarutbildarnas förmågor att dels vara uppdaterade med forskning inom området utbildning för hållbar utveckling, dels vara uppdaterade med metoder såväl som innehåll som utvecklas snabbt. Tidigare utvärdering av Högskoleverket (2008) har visat att det är en stor variation mellan landets lärarutbildningar i hur utbildningen för hållbar utveckling bedrivs. Den är snarare ett beroende på individnivå än på systemnivå. För att belysa detta ytterligare kommer denna presentation att använda ett analysverktyg i form av transformativa processer (Mezirow, 2000). Med hjälp av analysverktyget kan en förändring analyseras av hur lärare utvecklar sin yrkesidentitet, i detta fall relaterat till hållbar utveckling. Aspekter av hur lärare förändrar sin undervisningspraktik är viktiga för både grundutbildning såväl som för kompetensutveckling. Intresset för lärarutbildarna, oavsett vilken institution de tjänstgör på, är viktigt eftersom en stor del av högskolans studenter kommer att verka som lärare, i Göteborg nästan var tionde högskolestudent. Det innebär att många lärarutbildare berörs av de förändringar som sker i det svenska skolsystemets styrdokument, som i detta fall när utbildning för hållbar utveckling blir obligatoriskt i alla ämnen. Presentationen tar också upp frågeställningar och utmaningar med möjliga lösningar.

References


Moore, J. 2005. Is Higher Education Ready for Transformative Learning? A Question Explored in the Study of Sustainability. Journal of Transformative Education 3, 76 – 92.

Mezirow, J. 2000. Learning as transformation: Critical perspectives on a theory in progress. San Francisco: Jossey- Bass.

National Agency for Higher Education. 2008. Lärarutbildning och utbildning för hållbar utveckling [Teacher education and education for sustainable development]. Stockholm: Högskolverket.

Pedretti, E.G., Bencze, L., Hewitt, J., Romkey, L., and A. Jivraj. 2008. Promoting Issues-based STSE Perspectives in Science Teacher Education: Problems of Identity and Ideology. Science & Education 17, 941–960.

Wals, A. 2006. The end of ESD… the beginning of transformative learning. Emphasizing the ‘E’ in ESD. In Proceedings of the Seminar on Education for Sustainable Development, ed. M. Cantell. Helsinki, February 15, 2006.