Chalmers Conferences, NU 2012

Vågar vi tänka innovativt? – Om att utveckla universitetsutbildning med hjälp av design
Anna Valtonen

Last modified: 2014-09-11

Abstract


När världen omkring oss ändras med en hisnande hastighet, borde vi kanske vara mera kreativa och hitta på nya sätt att utveckla våra utbildningar för framtiden? Den komplexa kunskapstid vi lever i utmanar utbildningar, professioner, studenter och lärare på olika sätt.

"Prototyping the Future" är ett koncept där vi på Designhögskolan i Umeå utforskar hur vi kan utveckla våra utbildningar, och oss själva, på ett nytt och kreativt sätt med hjälp av design, tillsammans med våra studenter och externa experter. Design som kunskapsområde strävar till att utveckla någonting för vår framtid, så när vi skulle utveckla vår egen utbildning beslöt vi oss för att frångå de mera traditionella sätten att utveckla högskoleundervisning och i stället utnyttja ett nyskapande designtänkande. Design är en kreativ process, och handlar om att samverka tvärvetenskapligt för att uppnå bästa möjliga resultat – estetiskt, globalt, hållbart, professionellt, demokratiskt osv. Målet är att inte bara förstå vad en designutbildning borde vara i framtiden, utan också testa nya inriktningar och sedan göra strategiska beslut på basis av dem.