Chalmers Conferences, NU 2012

Högskolekurs om pedagogisk dokumentation med IT-stöd som verktyg för professions- och verksamhetsutveckling i förskolan
Mia Karlsson, Anita Kjellström

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Syftet med studien är att bilda kunskap kring relevant kursinnehåll där analysen relaterar till förskollärares utökade uppdrag, ”Uppföljning, utvärdering och utveckling”, ett helt nytt kapitel i förskolans reviderade läroplan. Läroplanstexten i kapitel 2.6, utgör nästan 1/5 av läroplanens totala textmassa, vilket tyder på att stor vikt läggs vid förskollärares dokumentationskompetens i syfte att utveckla förskoleverksamhet.

Studiens forskningsfråga är: Vad uttrycker praktiserande förskolepersonal som värdeskapande kursinnehåll i en högskolekurs om ”Pedagogisk dokumentation med IT-stöd”, i relation till deras professions- och verksamhetsutveckling?

Under 2008 – 2009 erbjöds all förskolepersonal i en kommun att delta i en 7,5hp kurs vid Högskolan i Skövde. Kursen var ett delprojekt som genomfördes inom ramen för det femåriga KK-stödda projektet KompLIT (Kompetensutveckling Lärarutbildning IT) vilket avslutades 2010-12-31. Kursen innehöll workshops och föreläsningar. Uppgifterna bestod av att skriva reflekterande papers, göra inlägg på intranätet FirstClass, samt använda digitala verktyg för att dokumentera sin förskoleverksamhet. Såväl skriftliga uppgifter som diskussioner på nätet kommenterades av lärarna där en reflektiv kommentarsmodell användes. I flera fall deltog hela arbetslag. Kursutvärderingen visar att deltagarna i hög grad var nöjda med kursens innehåll och upplägg (sammanvägt betyg: 4,5/5.), vilket föranledde oss att undersöka vad deltagarna ansåg vara värdeskapande innehåll i kursupplägget.

Ett paper som deltagarna skriver i kursen har rubriken ”Mitt eget lärande under kurstiden” och 79 texter har analyserats utifrån det teoretiska ramverket ”Communities of Practice” (Wenger, 1998). Resultatet visar att deltagarna i liten utsträckning skriver om sitt eget lärande under kurstiden i relation till IT och workshops. Det som beskrivs som värdeskapande i kursen handlar mer om en förändrad syn på vad utökad kunskap om pedagogisk dokumentation innebär för deltagarnas praktik och hur den kunskapen leder till större meningsfullhet i förskolepersonalens yrkesutövande. En deltagare säger: ” Efter att jag läst litteraturen i kursen och varit på föreläsningarna så ser man på sitt arbete på ett annat sätt. Nu lägger man märke till barnens upptäckter och lärande istället för att stirra sig blind på att de producerar alster att visa upp och ta med sig hem. Jag (och även mina kolleger) frågar barnen mer vad de vill göra istället för att ha allt färdigplanerat i minsta detalj, jag försöker också tänka mig för så att jag inte avbryter barnen i en aktivitet för att börja med något annat”.

Dessutom visar resultatet att möjligheten att delta i kursen tillsammans med kolleger i arbetslaget, anses ha gynnat verksamhetsutvecklingen.