Chalmers Conferences, NU 2012

Sahlgrenska akademins förändringsprocess för hållbar utveckling?
Barbro Robertsson

Last modified: 2012-05-11

Abstract


Begreppet hållbar utveckling (HU) kan sägas ha sitt ursprung bl.a. i insikten om att naturen är sårbar och att jordens naturresurser är begränsade och ojämnt fördelade. I och med Brundtlandkommissionens arbete 1987 förenades arbetet mot fattigdom och miljöförstöring i begreppet hållbar utveckling som social, ekonomisk och ekologisk hållbar utveckling i en helhetssyn, vilket innebär att hushålla med och fördela jordens resurser så att nuvarande och kommande generationer kan få sina grundläggande sociala och ekonomiska behov tillfredsställda.

Som en av flera gemensamma internationella strategier har man valt att satsa på utbildning för HU. FN har proklamerat de 10 åren 2005-2014 som dekad för utbildning för hållbar utveckling ett arbete som leds av UNESCO (2004). Svenska högskolelagen (Utbildningsdepartementet, 1992) har också en lagtext som ålägger högskolor i Sverige att ”i sin verksamhet främja hållbar utveckling”.

För genomslagskraft i utbildning för HU behöver man använda ”delaktighetsbaserade, processinriktade och problemlösningsorienterade undervisningsmetoder” (UNECE, 2009). Lärandet sker sannolikt i mindre utsträckning vid traditionella föreläsningar utan är något studenter behöver arbeta själva med i projektform och i samarbete med varandra. Detta är ett ämne som lämpar sig väl för självstudier, grupparbeten och muntliga och skriftliga presentationer i grupp.

Även Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet med 18 utbildningsprogram har ställts inför uppgiften att bidra till lärandet för HU genom att skapa förutsättningar för att studenter under sin studietid skaffar sig kunskaper, förmågor och värderingar som kan användas inom deras framtida verksamhet för att främja en global hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling. Inom akademin finns olika program från tekniska, naturvetenskapliga program såsom sjukhusfysiker och tandtekniker, till program med mer humanvetenskapliga inslag såsom sjuksköterske- och arbetsterapiprogram och program med samhällsvetenskapliga inslag som i folkhälsovetarprogrammet. Samläsning mellan program förekommer oftast inte. Gemensamt är inriktningen mot hälsa/ohälsa.

Sedan december 2007 arbetar en grupp med representanter från de olika utbildningsprogrammen med uppdraget att integrera HU i respektive program utan att byta ut befintliga kurser eller innehåll i kurser. Olikheter såväl som likheter mellan program och våra tidigare erfarenheter har varit fruktbara och utmanande. Gruppen har inventerat befintliga inslag i programmen, utvecklat lärandemål, utväxlat studieuppgifter och skapat helhetsplaner för HU i respektive program. Sedan 2010 har 16 av 18 program mer eller mindre detaljerade skriftliga planer för innehåll, lärandemål, lärandeaktiviteter och kursplacering av hållbar utveckling genom hela programmen. För flera program fanns då redan stora delar av planerna implementerade. Processen, som har dokumenterats, kommer att presenteras och diskuteras


References


UNECE, 2009. Learning from each other. The UNECE strategy for education for sustainable development. UN, New York and Geneva.

UNESCO. Decade of Education for Sustainable Development (DESD) (2005-2014), http://www.unesco.org/education/desd

Utbildningsdepartementet (1992) ”Högskolelagen”. Svensk författningssamling.