Last modified: 2012-05-14
Abstract
Vid denna workshop får du möjlighet att diskutera ditt uppslag till bidrag till tidskriften tillsammans med andra deltagare, granskare och redaktörer.
Workshopen inleds med:
Råd från redaktionen: Vad krävs för att ett bidrag ska bli accepterat?
Hur kan mitt bidrag bli intressant för personer verksamma utanför min specifika kontext?
Hur kan typexempel på olika bidrag se ut?
Workshopen fortsätter med:
Gruppvisa kreativa diskussioner kring ditt uppslag. Vi försöker utveckla din idé och utgår bland annat från erfarenheter från de två första åren tidskriften getts ut.
Workshopen avslutas med:
Uppsamling av idéer från diskussionerna.
Hur ser den redaktionella processen och publiceringsgången ut?
Vilka roller kan man ha om man vill arbeta mer aktivt med tidskriften Högre utbildning?
Bakgrund till tidskriften:
Högre utbildning är en vetenskaplig, kollegialt granskad e-tidskrift som är fritt tillgänglig enligt open access-principen. Tidskriftens övergripande syfte är att stödja framväxten av kunskap om lärande och undervisning inom högre utbildning och därigenom bidra till utvecklingen avhögskolan. Tidskriften utgör ett praktiknära forum för idé- och kunskapsutbyte och debatt för alla som är engagerade i högre utbildning såsom lärare och handledare, studenter och doktorander, pedagogiska utvecklare och ledare samt forskare med inriktning mot lärande i högskolan.
Tidskriften vill också stödja det akademiska lärarskap som är på framväxt inom svensk högskola. Detta lärarskap innefattar ett prövande förhållningssätt till lärande och undervisning och omnämns internationellt som scholarship of teaching and learning (se bl.a. Boyer 1990, Glassick 1997, Kreber 2002, 2005 eller se Elmgren & Henriksson 2010, s128 ff, för en sammanfattning).
För att läsa mer om tidskriften eller ta del av tidigare publicerade bidrag, gå till www.hogreutbildning.se.References
Boyer, E.L. (1990). Scholarship Reconsidered: Priorities of the Professoriate. Princeton, N.J.: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
Elmgren, M. & Henriksson, A-S. (2010). Universitetspedagogik. Stockholm: Norstedts.
Glassick, C.E., Huber, M.T. & Maeroff, G.I. (1997) Scholarship Assessed: Evaluation of the Professoriate. San Franscico: Jossey-Bass publishers.
Kreber, C. (2002). Teaching Excellence, TeachingExpertise and the scholarship of teaching. Innovative Higher Education, 27 (I), s. 5-23.
Kreber, C. (2005). Charting a critical course on the scholarship of university teaching movement, Studies in Higher Education, 30 (4), s.389-405.