Last modified: 2012-05-11
Abstract
I samband med att studenten får sitt antagningsbesked kommer också ett behov av mer information om kursstart, schema, utbildningsplan, kursplan, litteratur mm. Hittills har information om alla utbildningar funnits samlad på en institutionsgemensam hemsida med många listade utbildningar, var och en med ett antal länkar. Enligt studenterna är lärplattformen PING PONG bästa vägen för att nå dem med information. Som förbättringsförslag från studenterna kom önskemål om att publicera information öppet via PING PONG så att den finns tillgänglig innan de registrerat sig. Vid Högskolan i Borås fanns tillgång till en systemlösning via en tilläggsfunktion i PING PONG för hur information kan tillgängliggöras för studenterna både före och under utbildningstiden. Vid lärosätet har prövats att samla utbildnings- och kursinformation på en öppen sida i lärplattformen. Vi kommer att visa hur vi gått till väga och vilka erfarenheter vi gjort.
Öppna sidor i lärplattformen är webbsidor som är tillgängliga för vem som helst och sökbara i Google. Det innebär att det blir högskolans ansikte utåt och därmed ställs högre krav på innehåll och utseende. Frågor som vi arbetat med: Vem får publicera på öppna sidor? Vad och hur ska innehållet se ut? Vilka påverkas och hur?
Hela processen har genomsyrats av förankring i alla led och av ett högt kvalitetstänkande. I arbetsgruppen har ingått representanter från olika enheter och befattningar, liksom studentrepresentation. I början av processen togs kontakter med Göteborgs universitet och Karolinska institutet och för att ta del av deras erfarenheter av en öppen kurswebb men Högskolan i Borås har valt en annan variant av öppna sidor i PING PONG. Införandet har skett stegvis på högskolan. Ett antal mallar, lathundar och riktlinjer har tagits fram och utbildningar har getts för att skapa en väl fungerande organisation kring att publicera öppna sidor med bra kvalitet. Rätt information på rätt plats och vid rätt tillfälle har varit ledstjärnor.
Öppna sidor i PING PONG är uppskattat av studenterna. Lärare och administratörer upplever att de fått betydligt färre förfrågningar från studenter inför kursstart. Införandet har medfört positiva sidoeffekter. Upphovsrätten har blivit mera belyst. Ansvarsförhållanden om vem som publicerar vad har tydliggjorts. Lärplattformens utseende anpassas efter högskolans grafiska profil.