Last modified: 2012-05-14
Abstract
Hösten 2011 påbörjade Statsvetenskapen och Biblioteket på Södertörns högskola ett pedagogiskt utvecklingsprojekt i syfte att öka kvaliteten på studenternas akademiska skrivande. Akademiskt skrivande (bl a informationssökning, referenshantering, analytisk självständighet samt god språkhantering) är helt avgörande för uppsatsmomenten på examensnivåerna. Samtidigt är det inte självklart att lärande i akademiskt skrivande får en tillräckligt tydlig plats i själva utbildningen, trots att akademiskt skrivande innehåller akademiska och sociala koder som ofta kan vara svåra att knäcka för studenterna, i synnerhet för dem från studieovana miljöer. Lärarna, å sin sida, tar ibland dessa akademiska färdigheter och kunskaper för självklara. Det finns ett "vi-och-dom-perspektiv" som är problematiskt i ett pedagogiskt perspektiv (Ask 2007). Akademiskt skrivande bör därför lyftas fram och bli en integrerad del av utbildningen.
Utvecklingsprojektet, vilket sedan våren 2012 involverar även Studieverkstan, Studentavdelningen, Studentkåren och den Högskolepedagogiska enheten, har som syfte att ta fram en modell för progression av akademiskt skrivande från A-nivå till projektarbetet på B-nivå och i förlängningen till uppsatsskrivande på C-nivå, D-nivå och Master-nivå. Ambitionen är att modellen ska kunna anpassas och användas av fler ämnen än statsvetenskap.
Några av de generella problem som har identifierats utifrån idéer om progression och konstruktiv länkning är:
- Akademiskt skrivande ingår inte alltid explicit i lärandemålen på grundutbildningen
- Progressionen för akademiskt skrivande är inte alltid tydlig
- I ämnen med stora studentgrupper sker sällan återkoppling på studenternas texter
- Kursplaner, lärandemål, studiemanualer, undervisningsmetoder, examinationsuppgifter och betygskriterier, samt återkoppling, inkluderar endast sporadiskt kritisk informationssökning
- Det finns sällan en tydlig övergripande progressionsplan från grund- till avancerad nivå vad gäller kritisk informationssökning
Dessa problem medför alltför ofta att studenterna inte i tillräcklig utsträckning får träna förmågan att skriva akademiskt, att självständigt och strategiskt söka information och bedöma dess tillförlitlighet, vetenskapliga nivå och relevans, samt förmågan att använda andras texter och bilder utan att plagiera eller bryta mot upphovsrätten. Detta trots att kritisk informationssökning enligt högskolelagen och Bolognaprocessen är en mycket viktig del av studier på akademisk nivå.
Syftet med detta rundabordssamtal är att ge tillfälle för utbyte av tankar, idéer och erfarenheter kring integration av akademiskt skrivande i grundutbildningen.
En modell för progression av akademiskt skrivande under grundutbildningen ligger till grund för rundabordssamtalet. Den centrala frågeställningen som kommer att tas upp är: Hur (sam)arbetar vi, med studenten i fokus, för att integrera kritisk informationssökning i ämneslärandet och det akademiska arbetet/skrivandet från första pm första terminen på grundkursen till examensarbetet på magisternivå?References
Ask, Sofia (2007). Vägar till ett akademiskt skriftspråk. Avhandling, Acta Wexionensia, Nr 115/2007