Last modified: 2012-05-14
Abstract
Högskolan befinner sig sedan något tiotal år tillbaka i en dynamisk period av ”digitalisering”. Investeringar i trådlösa nätverk, och lärplattformar sker parallellt med att studenterna i allt större grad skaffar och tar med sig sina personliga IT-verktyg som t.ex. smart phones, laptops och läsplattor till skolan. Att denna förändring har potentiella konsekvenser för villkoren för utbildning i allmänhet, och lärarens professionella kompetens i synnerhet verkar de flesta vara överens om. Trots en allmän enighet om att digitaliseringen förändrar så finns det förvånansvärt lite studier som beskriver hur lärare faktiskt använder de IT-verktyg som finns att tillgå. Genom en studie av lärares IT-användning på två svenska lärosäten har vi kartlagt hur undervisande personal i högskolan integrerar IT-verktyg i sin arbetspraktik och hur detta samspelar med hur man förstår sin professionella roll. Resultaten visar att de flesta lärare har ett positivt och reflekterat förhållningssätt till IT som professionellt verktyg, och att kommande satsningar snarare borde satsas på verksamhetsutvecklande projekt än på att höja lärarnas generella IT-kompetens
References
Björklund, J. (2011). ”Dags för läraren att åter ta plats i skolans kateder”. Dagens Nyheter Debatt.
Dahlbom, B., & Mathiassen, L. (1995). Computers in Context - The Philosophy and Practice of Systems Design. Malden, Massachusetts, USA: Blackwell Publishers Inc.
Wellington, J. (2005). Has ICT come of age? Recurring debates on the role of ICT in education, 1982-2004. Research in Science & Technological Education, 23(1), 25-39.
Ertmer, P. (2005). Teacher pedagogical beliefs: the final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4), 25-39.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 425-478.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 319-340.
McInerney, V., McInerney , D. M., Sinclair, K. E. (1994) Student Teachers, Computer Anxiety and Computer Experience, Journal of Educational Computing Research Vol. 11 (1), 27-50
Yaghi, Hussein M. (2002) Correlates of Computing Confidence Among Teachers in an International Setting. Computers in the Schools 19(1-2)
Rogers, E., M. (1983). Diffusion of Innovations. New York: Free Press