Last modified: 2012-06-19
Abstract
Video har använts inom utbildning sedan länge, men digital video kombinerat med tillgång till internet ger helt nya möjligheter, t.ex. i form av ökad tillgänglighet, som distansöverbryggande verktyg för att ersätta föreläsningar och seminarier vid fysiska möten samt större möjligheter till en mer varierad lärandesituation för studenter, inte minst för distansstudenter. Varje dag publiceras 100.000 nya videoklipp och 425 lärosäten från olika länder har egna videokanaler på EDU på YouTube. Inte minst inom nätbaserad högre utbildning, kan användningen av video tillföra mycket och eftersom antalet distansstuderande ökar dramatiskt, t.ex. från 36.000 läsåret 2000/01 till 134.000 läsåret 2009/10, är det viktigt att forska om hur video används och vilka faktorer som skulle kunna öka användningen av video. Det blir också allt vanligare att undervisningsmetoder, t.ex. inspelade undervisningssituationer, som tidigare har använts inom nätbaserat lärande, också implementeras i campusutbildning. Eftersom video förutspås öka till att utgöra 90 % av internettrafiken år 2013, är detta ett viktigt forskningsområde.
För forskningen, men också för utvecklingen av video för lärande, är det nödvändigt att olika typer av video definieras och avgränsningar mellan dessa typer tydliggörs. Med utgångspunkt i pedagogiska användningsområden, förslås följande klassificeringssystem av video för lärande: 1) envägskommunikation; a) video som läromedel, b) video som inte är producerat för pedagogiska syften men ändå används i undervisningen, c) inspelade undervisningssituationer, 2) tvåvägskommunikation; a) videokonferens/telebild och b) desktopkonferens/webbkonferens, samt 3) video som verktyg för lärande, dvs. att studenter gör videoproduktioner eller att deras agerande spelas in för att utgöra underlag för diskussion. Denna klassificering har använts i en nationell studie som jag genomförde hösten 2009 med syfte att kartlägga användningen av video i nätbaserad högre utbildning i Sverige.
Samtliga 1.450 kursansvariga lärare, som hade distanskurser registrerade på www.studera.nu under vårterminen 2009, har fått en webbaserad enkät beträffande användning av video. En svarsfrekvens på 50 % innebär att resultatet omfattar 746 kursansvariga lärare med totalt ca 850 kurser/program fördelade på 26 lärosäten. Resultatet visar att viktiga orsaker till varför lärarna inte använder video är tidsbrist, bristande erfarenhet och kunskaper om hur video kan användas i undervisningen, att lärarna inte ser vinster med video, svårigheter att hitta lämpligt videomaterial, osäkerhet betr. den upphovsrättsliga lagstiftningen samt att efterfrågan för video saknas. Faktorer som skulle öka videoanvändning är: fortbildning i hur video kan användas på ett pedagogiskt sätt, bättre sökmöjligheter för videomaterial, bättre planering av undervisningsmiljön, mer tid för planering av undervisning och utbildning i lagstiftning för upphovsrätt.References
http://techworld.idg.se/2.2524/1.289521/cisco-videodominerar-inom-tre-ar. Hämtad 2012-03-15.
http://www.youtube.com/education_channels?level=higher_education. Hämtad 2012-03-09.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Youtube. Hämtad 2012-03-09.