Last modified: 2012-05-14
Abstract
1. Hur vanligt är det med röstproblem hos nyantagna lärarstudenter? 2. Hur upplever nyantagna studenter sina röster och i förhållande till deras framtida yrkesutövning?
Rösten är ett viktigt arbetsredskap i undervisningen. Samtidigt utgör lärarna den största yrkesgruppen bland logopedavdelningarnas röstpatienter1. Enligt en doktorsavhandling våren 2011 hade 13 % av lärarna vid 22 skolor i Skåne röstproblem2. En finsk studie visar att röstproblem bland lärare har ökat över en 12-årsperiod3. Arbetsmiljöriskerna är framför allt stora klasser, höga ljudnivåer, torr luft, stress. Internationell forskning visar att lärarstudenter har låg medvetenhet om röstens betydelse i yrket och kraven som kommer att ställas på den4 samt att studenter med röstproblem under lärarutbildningen riskerar att utveckla röststörning under sin yrkeskarriär. Vid svenska lärarutbildningar finns idag knappast något stöd för att utveckla en hållbar yrkesröst.
I studien kartlades röstbesvär hos 1250 nyantagna lärarstudenter med ett screeninginstrument5 bestående av sex frågor om röstsymptom och med ett röstindex6 bestående av 30 frågor om röstfunktionen i olika vardagssituationer samt ett formulär med 10 frågor om potentiella riskfaktorer för röstproblem. Exempel på riskfaktorer i formuläret är stämbandsproblem, halsinfektioner, luftburen allergi, hörselproblem, rökning. Senare togs ur gruppen med röstproblem ett slumpmässigt urval av 20 studenter för intervju om upplevelser av egen och andras röster och i förhållande till lärarprofessionen. Den teoretiska ramen för tolkning av resultaten utgörs av en hermeneutisk-fenomenologiskt inspirerad ansats7-10.
Resultatet från screeningstudien visar att 208 av de 1250 studenterna hade röstproblem, en prevalens av 17 %. Riskfaktorerna var signifikant fler bland studenterna med röstproblem än bland studenterna utan röstproblem. Analysen av intervjuerna visar två uttalade teman: 1) vad lärarstudenter lägger för innebörder i begreppet röst samt 2) vad de relaterar till röst. Resultatet visar att rösten utgör en förgivet tagen del av dem själva, av deras levda kroppar. Studenterna reflekterar inte över sin egen röstanvändning förrän något händer som gör att de har svårigheter att använda rösten, att något är fel med den. Studenternas medvetenhet om yrkets krav på rösten är låg.
Resultaten belyser ett problem som har med högskoleförlagda studier i professionsämnen att göra11. Visserligen finns såväl högskoleförlagda- som verksamhetsförlagda studier inom professionsutbildningar men därmed är det inte säkert att alla väsentliga delar av professionen behandlas. Vissa viktiga yrkesfärdigheter kan när denna uppdelning mellan teori och praktik blir alltför skarp falla mellan stolarna12. Vi påstår i detta paper att just denna aspekt, lärares röst, utgör en sådan icke-behandlad, men väsentlig, aspekt av läraryrket.
References
1. Fritzell B (1996) Voice disorders and occupations. Logopedics, Phoniatrics, Vocology 21: 7-12.
2. Lyberg Åhlander V (2011). Voice use in teaching environments. Speakers’ comfort. Doktorsavhandling. Lunds universitet.
3. Simberg S, Sala E, Vehmas K, Laine A (2005). Changes in the prevalence of vocal symptoms among teachers during a twelve-year period. J Voice. 19: 95-102.
4. Thomas G, Kooijman PG, Cremers CW, de Jong FI (2006) A comparative study of voice complaints and risk factors for voice complaints in female student teachers and practicing teachers early in their career. Eur Arch Otorhinolaryngol. 263(4):370-80.
5. Simberg S, Sala E, Laine A, Rönnemaa AM (2001) A fast and easy screening method for voice disorders among teacher students. Logoped Phoniatr Vocol. 26(1):10-6.
6. Ohlsson AC, Dotevall H (2009). Voice Handicap Index in Swedish. Logoped Phoniatr Vocol. 34(2): 60-66.
7. van Manen, M. (1995). On the Epistemology of Reflective Practice. Teachers and teaching: theory and practice, I (I).
8. van Manen, M. (2007). Phenomenology of practice. Phenomenology & Practise, I (I).
9. Claesson, S. (red.) (2011). Undervisning och existens. Göteborg: Daidalos.
10. Ödman, P.-J. (1989). Tolkning, förståelse, vetande. Hermeneutik i praktik och teori. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
11. Clandinin, D. J. & Connelly, F. M. (1995). Teacher’s professional knowledge landscapes. New York: Teachers’ CAlbertge.
12. Claesson, S. (2009). Lärares hållning. Lund: Studentlitteratur.