Last modified: 2012-05-14
Abstract
Göteborgs miljövetenskapliga centrum (GMV) har aktivt arbetat med UNESCO:s dekad för lärande för hållbar utveckling. Detta arbete har lett fram till en sammanfattande skrift ”The Gothenburg Recommendations on Education for Sustainable Development” (GMV, 2009). Syftet med denna presentation är att belysa arbetet som ledde fram till The Gothenburg Recommendations och problematisera det arbete som fortfarande återstår inom ESD. Sex internationella möten hölls i Göteborg på temat ESD (Se referenslistan). Dessa möten sammanfattas kortfattat innan avslutande slutsatser presenteras.
2001 hölls i samband med EU-toppmötet ”Pre EU summit meeting” på initiativ av de två universiteten i Göteborg och GMV. Resultatet av mötet var ett åtagande från de två universitetens rektorer att genom GMV ta en ledande position i utvecklingen av utbildning i hållbar utveckling (UHU/LHU)).
Vid världstoppmötet om hållbar utveckling i Johannesburg 2002 betonade FN: s generalsekreterare Kofi Annan behovet av att göra det abstrakta begreppet hållbar utveckling "en realitet." Ett resultat av toppmötet var att utbildningsdepartementet tillsammans med GMV genomförde den internationella konferensen “Learning to change our world – the Gothenburg consultation on learning for sustainable development” 2004. Resultatet av konferensen blev två olika rapporter, en som var en slutrapport för konferensdeltagare och en SOU. Bland annat rekommenderades att hållbar utveckling skulle skrivas in i högskolelagen, vilket skedde 2005.
I början av FN: s dekad för lärande för hållbar utveckling utsågs professorer i hela världen till UNESCO professorer i LHU. Två av dem placerades i Göteborg och har naturligtvis bidragit mycket till utvecklingen av LHU. John Holmberg, Chalmers tekniska högskola, utsågs 2007 till UNESCO professor inom "Education in sustainable development especially in higher education " och Ingrid Pramling Samuelsson, Göteborgs universitet, utsågs 2008 till UNESCO professor inom "Early childhood education and sustainable development "
Fem internationella workshops om LHU genomfördes av universiteten i Göteborg genom GMV under perioden 2005-2008. Vid den sista workshopen sammanfattades alla tidigare diskussioner i rapporten ”The Gothenburg Recommendations on Education for Sustainable Development”.
Man kan fråga vad alla dessa möten och workshops haft för betydelse för att lärande för hållbar utveckling skall bli en del av det ”normala” lärandet. Har vi bara övertygat några få, eller är det en stor förändring som håller på. Nödvändigheten av uppföljning, för att möta förändringar, har påtalats vid flera av dessa genomförda möten. Kanske finns vi bara i början av den verkliga förändringen, som ändå måste ske både i samhället och i lärandet.
References
Centre for Environment and Sustainability (GMV), (2009) The Gothenburg Recommendations on Education for Sustainable Development, https://document.chalmers.se/download?docid=1751511759
Laboratory for Democratic Learning, Gothenburg, (2007), https://document.chalmers.se/download?docid=420157933
Statens offentliga utredningar. (2004) Att lära för hållbar utveckling, SOU 2004:104, http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/03/41/44/0fe2bc94.pdf
Swedish Ministry of Education and Science. (2004) Learning to Change our World, Conference Report.
UNESCO Education Sector (2006) Drivers and Barriers for Implementing Learning for Sustainable Development in Higher Education, , Technical Paper No 3, 2006, http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001484/148466E.pdf
UNESCO Education Sector (2007) Drivers and Barriers for Learning for Sustainable Development in Pre-School, School and Teacher Education, Technical Paper No 4, 2007, http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001509/150966E.pdf
UNESCO (2008) The contribution of early childhood education to a sustainable society, http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001593/159355e.pdf