Last modified: 2012-05-14
Abstract
I Pedagogisk program för Uppsala universitet (2008) står att ”Uppsala universitet ska ha en förstklassig utbildning där undervisningen utvecklas i takt med aktuell universitetspedagogisk och ämnesdidaktisk forskning”. Frågan är hur detta ska åstadkommas. Inom universitetsvärlden är det inte ovanligt med linjära beslutsgångar och vertikala informationsflöden, men för att nå framgång krävs medvetet strategiskt arbete i många riktningar.
Inom Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten på Uppsala universitet har vi försökt hitta flera olika strategier för detta. En central roll har Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR), som fungerar som en samlande punkt för olika verksamheter och en brygga mellan olika områden.
TUR samlar studenter, pedagogiska ledare, ämnesdidaktiska forskare och lärare för att utnyttja olika perspektiv och kompetenser. Alla arbetar tillsammans med en gemensam önskan om fortsatt utveckling. Kombinationen av engagemang inom TUR och andra uppgifter som forskning, undervisning, utbildningsbevakning och andra uppdrag ger insikt i fakultetens verksamhet samt aktuella möjligheter och problem. Den heterogena sammansättningen ger ett stort kontaktnät. TUR fungerar alltså som ett nav för utvecklingsarbetet, anpassat för lokala förutsättningar, med många olika verksamheter som bygger en helhet.
Genom de undersökningar vi utför inom TUR och den lokala ämnesdidaktiska forskningen ges indikationer om de styrkor vi kan bygga vidare på och de svagheter vi behöver åtgärda.
Vi kompletterar universitetets breda utbud av högskolepedagogiska utbildningar genom att ge ämnes- och ingenjörsdidaktiska utbildningar. Det innebär en möjlighet att fördjupa sig i exempelvis den naturvetenskapliga diskursen, förståelse för ämnesspecifika tröskelbegrepp eller undervisningsformer som laborationer eller fältarbete. På liknande sätt anordnar vi specialanpassade seminarier, verkstäder och konferenser.
Vi ger stöd till dem som söker och får pedagogiska utvecklingsmedel, med återkoppling på ansökan, diskussioner om uppläggning, genomförande och utvärdering av projekten samt idéer för spridning av uppnådda resultat.
Pedagogiska ledare på alla nivåer inom fakulteten ges möjlighet att diskutera aktuella frågor och teman under nätverksmöten. Vi samverkar också direkt med enskilda pedagogiska ledare för att fånga upp och sprida idéer och för att fungera som stöd och diskussionspartner vid utvecklingsarbete.
En viktig kommande del i utvecklingsarbetet är premieringen av excellenta lärare där TUR har arbetat fram förslag till kriterier för fakulteten.
Egna undersökningar och gensvar från lärare, studenter och pedagogiska ledare, samt bedömning från en internationell utvärderingspanel, ger tydliga indikationer på att verksamheten fungerar väl.
Presentationen ger ett exempel på hur man kan underlätta och integrera olika verksamheter samt öppna för erfarenhetsutbyte kring denna typ av initiativ.