Last modified: 2012-09-24
Abstract
Frågan om hur man bäst uppnår ett gränslöst lärande och en global utbildning är något som direkt berör institutionen Språk och litteraturer på Göteborgs universitet. Efter sammanslagningen av ett flertal olika språkinstitutioner 2009 blev det tydligt att det fanns spännande möjligheter, men också stora utmaningar när det gäller att samarbeta över ämnes- och språkgränserna. Några av dessa utmaningar har vi, med stöd från Enheten för Pedagogik och interaktivt lärande (PIL), försökt möta i ett pedagogiskt utvecklingsprojekt vars syfte varit tvåfaldigt: (1) Dels att för språkstudenter på fördjupningsnivå utforma komparativa kurser som skulle skapa en meningsfylld korsbefruktning mellan de olika språkens genusteoretiska och litterära traditioner, (2) dels att för lärare från olika språk bereda utrymme att utvecklas i pedagogisk och ämnesmässig dialog sinsemellan. För båda dessa målsättningar har komparativa perspektiv, och lärande genom dialog varit centralt. Vår ambition är att dialogen och de komparativa ansatserna skall bidra till en positiv lärandemiljö för såväl studenter, lärare och institution (jfr. Chirac Hempel, 2005).
Vi valde genus som tema för pedagogisk samverkan inom projektet. Genus är ett begrepp som har stor resonans i olika länders samhällsutveckling. Därutöver bedömer vi att ’tema genus’ har goda förutsättningar att utgöra det tematiska kitt som håller samman en utbildning som tar upp sociala, ekonomiska, politiska och kulturella likheter och olikheter inom olika språkområden. Det komparativa och dialogiska kursupplägget lyfter dessutom fram en viktig epistemologisk fråga om vad som menas med kunskap i våra respektive språkämnen och synliggör vad Donna Haraway har kallat ”situerade kunskaper” – det vill säga tanken om att kunskapen är nära relaterad till just det språk och kultur i vilken den uppstår (Haraway, 1988).Vår föredragning kommer att beskriva de erfarenheter vi fått genom projektet så här långt. Vi vill också öppna för en mera allmän diskussion med åhörarna kring de pedagogiska svårigheter och möjligheter som finns när det gäller att utveckla ett verkligt samarbete mellan olika språk. Genusfrågor är universella och vår föredragning kommer att belysa hur detta kan skapa en gemensam grund för att både lärare och studenter ska kunna utveckla ett kritiskt meningsutbyte i ett konkret sammanhang av gränslöst lärande.
References
Hammar-Chirac E & Hempel (2005). Handbok för grupparbete – att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Lund: Studentlitteratur.
Haraway, Donna (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14, 575-599.