Last modified: 2012-05-14
Abstract
Syfte och mål: Genom att ta del av de erfarenheter som gjorts när det gäller Peer Observation i främst Storbritannien (Goldsmith & Roger-Wards, 2003, Bennet & Barp, 2008, Swingelhurst, 2006, Tonkin & Baker 2003, Bennett & Santy, 2009) och begreppet ”kritiska vänner” i Sverige och Norge (Handal, 1999, Dahlgren m.fl., 2006) har Universitetspedagogiskt centrum vid Umeå universitet utformat en observationsmodell direkt inriktad mot nätbaserad undervisning och s.k. Blended learning.
Vi har kallat modellen KVOL – Kritiska Vänner Online. Modellen är utformad för att ge både den som blir observerad och den som utför observationen möjlighet till reflektion, gemensam förståelse och konstruktiv feedback. Modellen utgick från erfarenheter gjorda vid University of Hull (Bennett, Lynch & Lee, 2009).
Många högskole- och universitetslärare är nya inför nätbaserade undervisning och kanske inte själva varit studenter i liknande miljöer eller är ovana vid webben gör att det finns ett behov av att få ta del av andras erfarenheter och råd när det gäller pedagogik, planering, genomförande och utvärdering av nätbaserad utbildning.
Nyfikenhet på hur kommunikation, samarbete och kritisk granskning mellan likar kan främja lärande har studerats när det gäller studenters lärande online (Hult, Liljeström & Stödberg, 2008).). Inom detta projekt fokuserade vi hur kollegial observation upplevs av lärare som verktyg för reflektion och lärande när det gäller nätbaserad utbildning.
Metod: Lärare inbjöds att delta i en serie verkstäder där deltagarna tog med en kollega för att i par observera och ge feedback på varandras nätbaserade kurser. Efter en teoretisk genomgång av regler för observation och feedback presenterades, loggade lärarna in i varandras nätbaserade undervisningsmiljöer för att under några timmar studera och reflektera över sin kollegas problemområde. På eftermiddagen samlades deltagarna för diskussion och feedback på varandras kurser. Efter verkstäderna utfördes intervjuer med samtliga deltagare om deras upplevelser av kollegial observation på nätet.
Resultatet av projektet (så här långt): Kollegial granskning av nätbaserade kurser är en kraftfull modell för att uppmuntra till reflektion och lärande lärare emellan. Att få tillfälle att diskutera kursstruktur, pedagogiska strategier och val av verktyg uppskattades av deltagarna. Lärarna som deltog i verkstäderna tyckte att de fick relevant och användbar feedback tillbaka av observatören. Det visade sig att feedbackprocessens utformning var central för att möjliggöra positiv upplevelse av kollegial observation. Ytterligare fynd visar att modellen är minst lika givande för den som utför observationerna av undervisningen som för den som blir observerad. Möjliga hinder för en framgångsrik kollegial observation har också sammanställts.References
Bennett, S., & Donatella, B. (2008) Peer observation - a case for doing it online. Teaching in Higher Education,13:5, 559 — 570. doi: 0.1080/13562510802334871
Bennett, S., Lynch, P., & Lee, S. (2009). Collaborative Observation On-Line (COOL): Addressing under-exploitation of the potential of Technology Supported Learning. Hämtad från http://cloudworks.ac.uk/cloud/view/2008/references
Bennett, S., Santy, J., (2009) A window on our teaching practice: Enhancing individual online teaching quality though online peer observation and support. A UK case study. Nurse Education in Practice 9 (2009) 403–406. doi:10.1016/j.nepr.2009.01.019
Dahlgren, L.O., Erikson, B.E., Gyllenhammar, H, Korkeila, M, Sääf-Rothoff, A., Wernerson, A. & Seeberger, A. (2006): To be and to have a critical friend in medical teaching. Blackwell Publishing Ltd 2005. MEDICAL EDUCATION; 40: 72–78. doi: 10.1111/j.1365-2929.2005.02349.x
Handal, G. (1999). Consultation Using Critical Friends. New Directions for Teaching & Learning; Fall 1999, Issue 79, p59, 12p. doi: 10.1002/tl.7907
Hult, A., Liljeström, M., & Stödberg, U. (2008). Peer Review for Learning in Online and Distance Education. Tidskrift för lärarutbildning och forskning, nr 3–4, s 115–131 Umeå: Fakultetsnämnden för lärarutbildning.
Goldsmith, D.J., Rogers-Ward, C., (2003) An Interactive Peer Examination of Online Teaching: Experienced and Novice Instructors Explore Best Practices, Connecticut Distance Learning Consortium. Hämtad från: http://www.ctdlc.org/Evaluation/DavisDocs/FinalReportDavisResearch10-22-03.pdf
Swinglehurst, D., Russell, J., Greenhalgh, T., (2008). Peer observation of teaching in the online environment: an action research approach. Journal of Computer Assisted Learning. 24, 383–393. doi: 10.1111/j.1365-2729.2007.00274.x