Last modified: 2012-05-14
Abstract
Först ger jag några exempel från en nätkurs i en lärplattform. Utmärkande för sådana kurser är att de i huvudsak är traditionella kurser där man styr och ställer med deltagarna med hjälp av kursplaner, litteratur, uppgifter och examination. För det andra ger jag en bild av en personlig lärmiljö, PLE, där man drivs av ett personligt kunskapsintresse. För det tredje undersöker jag huruvida man kan integrera dessa två ”världar”. Frågan blir: Kan vi använda och dra nytta av det som brukar kallas Web2.0 i vår traditionella undervisning och vilka utmaningar ställs vi i så fall inför?
Ett konkret exempel ges från ett moment i en distanskurs där deltagarna fick möjligheten att välja mellan att skriva blogg eller att skriva som vanligt i lärplattformen. I en traditionell kurs gör man det man gör därför att det måste göras om man skall bli godkänd; i en personlig lärmiljö gör man det man gör för av intresse. Det blir därför lite konstigt att skriva blogg i en kurs om det görs för att läraren skall kunna kontrollera att man har gjort sina uppgifter. Bloggen är liksom ”på riktigt” medan kursuppgiften görs under andra villkor. De passar inte ihop.
Man får kommentera på ett annat sätt i bloggen än i lärplattformen. I en blogg blir det väldigt konstigt att skriva ”bra arbete Linda” då hon inte har skrivit sitt inlägg för att övertyga en lärare om att hon gör något bra utan enbart därför att hon har något att säga. Att arbeta öppet på nätet i en kurs kan också vara problematiskt för den som är inriktad på konkurrens och betyg; man kan börja tänka på att andra stjäl ens arbete och åker snålskjuts. För den som enbart har ett kunskapsintresse erbjuder andras arbete en snabbare väg till det man vill lära sig än att börja från början och att inte utnyttja det som redan finns är enbart meningslöst. Arbetet på nätet blir lätt okontrollerbart, inte bara i relation till vem som har gjort vad utan också i relation till vad man har lärt sig. Publicerar sig vederbörande på nätet kan det bli näst intill omöjligt att utreda vad som är det egna bidraget och vad som arbetats in från andra dokument
References
Bonderup Dohn, N. (2008) Knowledge 2.0 – tensions and challenges for education. Proceedings of the 6th International Conference on Networked Learning
Bonderup Dohn, N. (2009) Web 2.0: Inherent tensions and evident challenges for education. ijcscl 4 (3), pp. 343-363