Last modified: 2012-05-14
Abstract
Begreppet sustainability eller hållbar utveckling har haft stort genomslag i all högre utbildning under de senaste åren. Det gäller inte minst ingenjörsutbildningar där olika lärosäten och program valt delvis varierande strategier för att säkerställa att och hur man når de målsättningar om integrering av hållbar utveckling som bl.a. formuleras i Högskoleförordningens examensbeskrivningar. Denna snabba utveckling väcker frågor om hur begreppet hållbar utveckling kan förstås och hanteras i utbildningen och dessa frågor fungerar som underlag för vår undersökning.
En central fråga är om lärosäten strävar efter integration av ämneskunskaper och problemställningar i kurserna, eller om man hellre inför specifika kurser i hållbar utveckling. En besläktad frågeställning rör vilka krav undervisning i hållbar utveckling ställer på den pedagogik som används i dagens ingenjörsutbildning. Vidare går det att urskilja ett yttre tryck mot lärosäten att implementera hållbar utveckling på flera nivåer där politiker och myndigheter är en viktig pådrivande intressentgrupp. Även kommersiella aktörer och den allmänna opinionen kan sägas höra hit. Det går också att skönja en genuin ambition från lärosäten att internt utveckla undervisning och forskning om hållbar utveckling där både anställda och studentgrupper driver frågor men ibland också står för motstånd mot förändringar.
Hur skall man behålla undervisningskvalitet och hantera den balansgång mellan krav på förmedling av etablerade ämneskunskaper och krav som ligger på samhällspolitisk nivå? Till denna frågeställning hör även en diskussion om rådande syner på pedagogik i dagens ingenjörsutbildningar. Är läromedel, undervisningsformer och lärarkompentenser i dagsläget tillräckliga för att nå uppsatta mål på både nationell och lokal nivå?
För att besvara dessa frågeställningar har vi genomfört en undersökning av hur begreppet hållbar utveckling hanteras i dokumentation som utbildningsplaner, kursplaner och kursbeskrivningar från fyra ingenjörsutbildningar på fyra svenska lärosäten. Undersökningen bygger dels på en deskriptiv analys av befintlig dokumentation, dels på närläsning av hur hållbar utveckling som begrepp kommer till uttryck i de aktuella kontexterna. Utfallet har sedan analyserats utifrån teoriramen om curriculum emphasis [1] och leder till en sammanfattande begreppsanalytisk diskussion av hur hållbar utveckling hanteras i texterna.
Det övergripande målet för vår undersökning och presentation är att bidra med både deskriptiv kunskap om hur hållbar utveckling används inom flera utbildningar samt med en kritisk diskussion om den aktuella undervisningen och om hur begreppet hållbar utveckling faktiskt används och definieras i verksamhet.