Last modified: 2012-05-14
Abstract
Vår medverkan vid NU2012 syftar till att få återkoppling inför en planerad studie av spänning och samspel mellan vetenskaplighet respektive personligt intresse i lärarstudenters examensarbetens (uppsatser på kandidatnivå). Målgrupp är forskare och lärare knutna till lärarutbildning, eller andra intresserade av temat vetenskaplighet inom högre utbildning.
Syftet med vårt planerade projekt Vetenskaplighet i lärarstudenters examensarbeten består av två olika, men sammanlänkade, delar. Ambitionen är – för det första – att med utgångspunkt i en åtskillnad mellan å ena sidan vetenskapliga problem och å andra sidan samhällsproblem/personliga problem konstruera ett analysverktyg för studier av studentuppsatser (på lärarutbildningarna), och – för det andra – att undersöka lärarstudenters uppsatser (vid Högskolan i Halmstad) utifrån frågan huruvida problemformuleringarna (och därmed uppsatserna) grundas i vetenskapliga problem eller om utgångspunkten är samhällsproblem/personliga problem.
Fokus ligger således på uppsatsernas problemformulering och dess förankring i tidigare forskning och teoribildning inom ämnesområdet. Undersökningens metod och material kommer att bestå i en kvalitativ analys av ett antal uppsatser, skrivna av studenter på lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad.
Bakgrunden är bl.a. Högskoleverkets nya riktlinjer för kvalitetssäkring av högre utbildning, där fokus numera i högre grad ligger på utbildningens resultat (”learning outcome”), och där studenters examensarbeten särskilt pekas ut som bedömningsgrund för huruvida enskilda lärosäten förmår att uppnå önskvärd kvalitet i sina utbildningar.
Avsikten är att till NU2012 utveckla, och i ett paper till konferensen presentera, det analysverktyg som nämnts ovan, vilket alltså ska användas i en kommande undersökning av uppsatser/examensarbeten (och som även ska möjliggöra jämförelser mellan examensarbeten vid andra utbildningsprogram på grundnivå än endast lärarutbildningen; t.ex. mellan utbildningsprogram som ger yrkesexamen respektive generell examen).
Genom vår medverkan vid konferensen hoppas vi kunna få till stånd ett konstruktivt utbyte av synpunkter på det förslag till analysverktyg som vi presenterar, samt även (på ett mer allmänt plan) erfarenheter när det gäller temat vetenskaplighet i studentuppsatser på lärarutbildningen.