Chalmers Conferences, NU 2012

Twittrande på en masterkurs i geologi- vad ska det vara bra för?
Helena Filipsson

Last modified: 2012-09-24

Abstract


I samband med att en ny masterkurs i kvartärgeologi sjösattes vid Geologiska institutionen, Lunds universitet så bestämde jag som kursansvarig att vi borde försöka utnyttja potentialen i sociala medier i större utsträckning. Min utgångspunkt var att öka aktiviteten och intresset för att bli en mer aktiv deltagare i kursen. Ett aktivt kursdeltagande har visat sig vara mycket gynnsamt för lärande (Fyrenius et al. 2005). Studenterna på institutionens masterkurser har en blandad bakgrund, ungefär hälften är internationella och hälften har läst hela utbildningen i Lund. Få utav studenterna använde twitter innan kursstart. Jag bad dem att varje vecka skriva dels en nyhetstweet som var relaterad till kursen och dels en tweet som knöt an till veckans seminarieartiklar. Jag hoppades att de skulle ta tillfälle i akt att testa mikrobloggning och att det skulle vara så givande att de själva skulle välja att vara aktiva twitterdeltagare under kursen och det skulle även gynna debattklimatet under föreläsningarna. Jag skapade ett twitterkonto @GEON04för att hålla isär kurstweets och mina vanliga tweets samt en hashtagg #GEON04.

Alla som gick kursen gick med i twitter. En del syntes på twitter, en del inte alls. De som var aktiva på föreläsningarna och under seminarierna var också mest aktiva på twitter. Jag observerade att de mer erfarna twitteranvändarna använde gärna sina mobiler, tog exempelvis kort under labmoment och postade dem till #GEON04. De studenter som mest frågade under raster eller efter föreläsningar sa att de inte själva twittrade men att de läste allt. De som var mycket orienterade mot tentamen twittrade även om det. Studenternas beteende i klassrummet återspeglades väl på twitter. Detta var ett mönster som jag inte hade förväntat mig. Att höja rösten i ett virtuellt rum kan alltså vara lika svårt som i en vanlig föreläsningssal. Jag kommer att genomföra en extra kursutvärdering med twitter-relaterade frågor i samband med kursavslutning. Resultaten av kursutvärderingen tillsammans med mina observationer och reflektioner kommer att presenteras under konferensen.


References


Fyrenius A, Bergdahl B and Silén C (2005) Lectures in problem-based learning –why, when and how? An example of interactive lecturing that stimulates meaningful learning. Medical Teacher, 27: 61-65