Chalmers Conferences, NU 2012

Upp till IT - Digitala utmaningar i lärarutbildning
Annika Lantz-Andersson, Louise Peterson, Mona Nilsen

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Idag används digitala teknologier i de flesta verksamheter i samhället, men genomsyrar ännu inte utbildning i någon betydande utsträckning. En utgångspunkt för vår planerade studie är att om en förändring av utbildning och lärandeaktiviteter ska komma till stånd bör studenters användande av IT komma i fokus. I detta sammanhang utgör den nya lärarutbildningen såsom den iscensätts från och med hösten 2011 ett intressant fall. I propositionen om den nya lärarutbildningen (2009/10:89) skrivs informations- och kommunikationsteknik som utbildningsresurs fram som ett av fyra perspektiv som ”genomgående ska prägla och genomsyra all lärarutbildning”. Detta innebär mer specifikt en förändring där IT ska representeras på nya sätt och utgöra bärande element i lärarutbildningen. Studier av den tidigare lärarutbildningen visar att IT inte använts på ett genomtänkt sätt (t.ex. Enochsson & Rizza, 2009, Ung Kommunikation, 2011). Dessa studier pekar också på att studenter uppfattar informationsteknologier som viktiga för deras framtida yrke och därigenom en kompetens som de förväntar att de ska få utveckla i lärarutbildningen. Av den anledningen blir det viktigt att inte enbart fokusera praktiskt handhavande utan att studera om och i så fall hur studenterna ges möjligheter att utveckla teoretiskt förankrad förståelse och förhållningssätt i relation till IT. Vår planerade studie fokuserar hur IT blir en del av, används och diskuteras i aktiviteter inom lärarutbildningen. Syftet är att identifiera vad studenter anger som exempel där IT används så att det praktiska, teoretiska och pedagogiska samspelar.

Syftet med runda-bords-samtalet är att diskutera möjligheter och dilemman med att implementera IT som en integrerad och pedagogisk del av utbildning i allmänhet och lärarutbildning i synnerhet. Runda-bords-samtalet vänder sig till praktiker och forskare som har ett intresse för frågor som rör IT i högre utbildning, hur man kan studera detta och hur resultat kan återföras till praktiken. Fördelen med att studera en utbildning i sitt initiala skede är att kunskaper och insikter kan tillvaratas och komma utbildningen till godo medan den ännu är aktuell. Målet med denna forskningsdesign är inte att utvärdera utan att bidra till att stärka IT som ett eget kunskapsfält inom utbildning.  Runda-bords-samtalet organiseras genom en kort introduktion av vår planerade studie som presenterats ovan. Genom att ta utgångspunkt i några dilemman förs en öppen diskussion som kan bidra till erfarenhetsutbyte.


References


Enochsson, A. and C. Rizza (2009), "ICT in Initial Teacher Training: Research Review", OECD Education Working. Papers, No. 38, OECD Publishing, © OECD.doi:10.1787/220502872611

Regeringens proposition (2009/10:89) Bäst i klassen – en ny lärarutbildning. (Prop. 2009/10:89).

Ung kommunikation (mars 2011).  Digital kompetens i lärarutbildning och skola:2006-2011 [Final project report]. Sweden, Linnéuniversitetet. Downloaded December 12, 2011 at http://www.ungkommunikation.se/rapporter.aspx