Chalmers Conferences, NU 2012

Studenter om studier på distans - Resultat från studentenkäter vid Karlstads universitet 2007, 2010 och 2011.
Lars Haglund, Lena E Johansson

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Vi vill redovisa resultatet från tre studier med fokus på distansstudenter och jämföra med resultat från studenter på campus. Rapporterna ingår i en serie av studier där vi analyserar studenters syn på sin utbildning vid Karlstads universitet. Datainsamling har sedan våren 2000 genomförts i enkäter bland studenter på campus, på Musikhögskolan Ingesund och bland distansstudenter. Resultat från tidigare studier finns redovisade i ett antal rapporter.

Att lyssna på studenterna 

En viktig nyckel till att utveckla den högre utbildningen är att lyssna på nuvarande och f d studenter/kunder. Av särskild vikt är det att studenter på distans blir hörda och lyssnade på eftersom de inte i lika stor utsträckning tar plats i de fora för studentmedverkan som finns på campus.

Studentundersökningarnas uppläggning och genomförande 

Nätenkäter med frågor till alla distansstudenter har genomförts 2007, 2010 och 2011, (totalt 2896 studenter har svarat). Enkätformuläret i distansstudien har utvecklats från ett antal studier på Campus i Karlstad. Vissa frågor bygger på de frågor som ställdes i högskoleverkets Studentspeglar 2002 och 2007.

Nöjda studenter

Fyra av fem av våra studenter instämmer helt eller delvis i påståendet att vår distansutbildning håller en hög kvalitet. Denna andel är i stort oförändrad mellan våra två mätningar 2007 och 2010, resultatet för 2011 är under bearbetning.

Skillnader mellan Campus och distans

Om vi jämför resultaten från vår distansenkät med motsvarande från enkäten på Campus hösten 2010 finner vi genomgående att distansstudenter verkar något mer nöjda med sin utbildning. En direkt jämförelse ger följande resultat:

· Studietempo - ganska lika

· Stress – distansstudenter är något mer stressade

· Balans mellan teori och praktik – distansstudenter mer nöjda

· Kunniga lärare – distansstudenter mer nöjda

· Allmänbildning – distansstudenter mer nöjda

· Kritiskt och analytiskt tänkande – ganska lika

· Forskningsanknytning – distansstudenter mer nöjda

· Nöjdhet med sin utbildning som helhet – ganska lika

· Rekommenderar Karlstads universitet – ganska lika

Självfallet är det en mängd faktorer som påverkar hur nöjd en student är utöver just om utbildningen ges på Campus eller på distans. Det är delvis olika studentgrupper som går utbildningarna och det är dessutom delvis olika typer av utbildningar som ges på distans och på Campus.

Diskussion/reflektion:

Hur kan man göra datainsamlingen och hur utforma man frågor på ett relevant sätt? Hur använder vi resultaten? Hur kan vi göra jämförelser med andra universitet? Kan studentenkäter bidra till att utveckla kvaliteten utbildningen?

Frågeområden i enkäten: Se bifogad fil