Chalmers Conferences, NU 2012

Videorespons vid skriftliga studentexaminationer
Tobias Ruhtenberg

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Ett problem för lärarutbildningar i Sverige idag är att hitta nya arbetsformer. Enligt Granberg (2011) så är den akademiska världen en av de svåraste att förändra arbetssättet i. Arbetsmetoderna för återkoppling på skriftliga inlämningsarbeten inom högskolan är inte effektiva utan ger ofta ett otillfredsställande resultat då många studenter inte förstår vad kommentarerna innebär. Min presentation visar exempel på hur lärarutbildningen i Borås har prövat nya arbetssätt då det gäller videorespons på skriftliga studentarbeten.

Presentationen belyser hur man med enkla medel kan förändra kontakten mellan student och lärare samt utnyttja de tekniska hjälpmedel högskolorna har tillgång till men som inte alltid utnyttjas tillräckligt. Under VT 12 har en studie kring införandet av nya arbetsformer i lärarutbildningen genomförts. Studien utgår ifrån och vidareutvecklar en metod från Ice, Curtis, Philips och Wells (2007) där lärare ger auditiv respons på studenters skriftliga arbeten via nätet. Undersökningen av Ice, Curtis, Philips och Wells (2007) visar att tillfredställandet var stort från studenternas sida. Fokus i studien ligger på lärarnas upplevelser av metoden och därutöver även försök med att lägga in videoinspelningar av de anteckningar, s.k. screencasts och kommentarer som läraren gör under rättningen av de inlämnande examinationerna. Lärare och studenter har genom intervjuer och skriftliga frågor blivit tillfrågade kring upplevelserna av metoden.

Frågor som behandlas i studien är: Hur kommer studenterna i utbildningen uppleva metoden? Vilka konsekvenser kommer dessa förändrade arbetsformer att få för lärarna? Ett syfte med studien är att uppnå förkortad rättningstid samt att kvalité och kommunikation mellan student och lärare höjs. Min studie är aktionsforskningsbaserad dvs. jag är själv delaktig i processen och introducerar de inblandade kollegorna i de nya arbetsmetoderna. Min roll är även att vara bollplank och resurs om tekniken inte fungerar.

Föredragningen genomförs tillsammans med en av ämneslärarna som prövat metoden. Vi kommer med exempel från aktiviteterna kring videoresponsen att visa hur användningen av videotekniken har gått till samt ge våra reflektioner och slutsatser från studien. Ett bildspel och exempel på videoupptagningar från metoden kommer att användas under presentationen.


References


Granberg, C. (2011). ICT and learning in teacher education: the social construction of pedagogical ICT discourse and design. Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2011. Umeå.

 

Ice, P., Curtis, R., Philips, P., & Wells, J. (2007). Using asynchronous audio feedback to enhance teachingpresence and students’ sense of community. Journal of Asynchronous Learning Networks [Electronicversion], 11(2).3-25.