Last modified: 2012-05-14
Abstract
Sex lärosäten/institutioner presenterar sina främsta utmaningar när det gäller examensarbeten. Nulägesrapporter med de problem man upplever nu och hur dessa hanteras samt planer och strategier för framtiden. Varje representant tar upp tre topp-prioriterade frågor, dessa besvaras/diskuteras av deltagarna dels i panelen och dels i hela salen.
Exempel på frågor som kommer att diskuteras:
- Hur stimulerar man studenter och handledare till att genomföra examensarbeten?
- Hur stimulerar man vård och akademi till aktivt deltagande i studenternas magister/masterarbeten?
- Hur avlastar man handledare samtidigt som man ger studenterna återkoppling och förutsättningar att själva driva sitt examensarbete?
- Hur mäter man framgång vad gäller handledares och studenters arbetsinsatser?
- Hur designer man eksamensoppgaver som lar studenterna fritt anvenda alle tilgjengeliga ressurser, samtidig som vi får dokumentert deres profesjonskompetans?
- Hur genomför man rättvisa och likvärdiga bedömningar av examensarbetet?
- Var går gränsen mellan handledarens och examinatorns uppgifter?
IT-system för handledning och administration av examensarbeten demonstreras som en del av presentationen och svar på frågorna. Examensarbeten diskuteras utifrån ett helhetsperspektiv: administration, pedagogik, tekniskt stöd och utifrån olika målgruppers förutsättningar och behov. Fokus är på kvalitetsaspekter.
Förankring i forskning/praxisAlla deltagare har gjort studier i området och/eller bedriver utvecklingsarbeten. SciPro systemet som används vid institutionen för data och systemvetenskap har utvecklats under 2010-2012 och omfattar cirka 900 studenter (kandidat- och master) och 80 handledare. Artiklar om SciPro-systemet för handledning har publicerats internationellt.
SLU publicerar en rapport, ”Kronan på verket”, om examensarbeten vid SLU. Den tar upp hela processen av start till mål med stödfunktioner, definitioner av olika roller (handledare och examinator) och examinationen. Denna utredning blir ett underlag i debatten.
Interaktion/målgrupp
Interaktionen mellan panel, deltagare i salen och med hjälp av IT-teknik beskrivs nedan under rubrikerna ”Kommunikation” och ”Aktiva deltagare”. Målgruppen är handledare och administratörer av examensarbeten på universitet och högskola främst på kandidat- och masternivå, men även på doktorandnivå.
References
Hansson, H. (2012). 4-excellence: IT system for theses. Going Global – Internationalising higher education. British Council. Conference 13-15 March, London.
Hallberg, D, Hansson, H,. Moberg, J and Hewagamage, H. (2011). SciPro from a mobile perspective: Technology enhanced supervision of thesis work in emerging regions. Aitec East Africa ICT summit at Oshwal Centre, Nairobi, Kenya, 2-3 November, 2011
Hansson, H and Moberg, J. (2011). Quality processes in technology enhanced thesis work. 24 ICDE World Conference. 2011.
Larsson, K and Hansson, H. (2011). The Challenge for Supervision: Mass Individualisation of the Thesis Writing Process with less Recourses. Online Educa Berlin 2011 - 17th International Conference on Technology Supported Learning & Training. ICWE, 2011.
Hansson, Henrik; Larsson, Ken; Collin, Jonas; Wettergren, Gunnar; Näckros, Kjell. (2010). Technology enhanced learning, teaching and validation of the scientific process and outcomes - Sci-Pro. Designs for Learning 17th - 19th of March 2010 Stockholm.
Hansson, H, Collin, J, Larsson, K, Wettergren, G. (2010). Sci-Pro Improving Universities Core Activity with ICT Supporting the Scientific Thesis Writing Process. Sixth EDEN Research Workshop - Budapest, 2010. EDEN - the European Distance and E-Learning Network.
Hansson, Henrik; Larsson, Ken; Collin, Jonas; Wettergren, Gunnar; Näckros, Kjell. (2010). Technology enhanced learning, teaching and validation of the scientific process and outcomes - Sci-Pro. Designs for Learning 17th - 19th of March 2010 Stockholm.
Hansson, Henrik; Larsson, Ken; Wettergren, Gunnar. (2009). Open and flexible ICT-support for student thesis production - Design concept for the future. The Cambridge International Conference on Open and Distance Learning 2009.