Last modified: 2012-05-14
Abstract
Forskning kring genomströmning och studieframgång har tydligt visat kopplingen mellan studenters upplevelser av utbildning och deras resultat, särskilt under första studieåret (se exempelvis Pascarella & Terenzini, 2005; Tinto, 2010). Vi genomförde en enkätstudie av förstaårsstudenters upplevelser för att undersöka kopplingen mellan studenters upplevelser av första året, deras studiemotivation och deras nöjdhet med utbildningsprogrammet.
Enkäten som utvecklades för studien var en variant av Course Experience Questionnaire (Ramsden, 1991;2003; Wilson, Lizzio & Ramsden, 1997) - ett enkätverktyg där studenter tar ställning till olika påståenden som valts ut och validerats för att avspegla utbildningsupplevelser som främjar ett djupinriktat lärande. En version av enkäten är översatt till svenska och används som kursutvärderingsinstrument vid Lunds Tekniska Högskola (Warfvinge, 2003; Borell, 2008). Enkätutvecklarna i Lund valde att lägga till två nya påståenden i enkäten: "Examinationen på kursen krävde att man verkligen förstod vad kursen gick ut på" och "Kursen känns angelägen för min utbildning".
Vi omformulerade 16 av de 26 frågorna i den översatta versionen för att tydliggöra att vi var intresserad av hela första året. Enkäten besvarades via en nätportal utav 279 av de 998 studenter som inlett programstudier på grundnivå vid teknisk naturvetenskaplig fakultet vid Uppsala universitet höstterminen 2010.
Faktoranalys av enkätsvaren resulterade i fem komponenter som beskriver studenternas upplevelser: Färdighetsträning, Arbetsbörda, Lärarinsats, Krav och förväntningar samt Examination. Dessa komponenter motsvarar relativt väl förväntade komponenter för Course Experience Questionnaire: Generic Skills, Appropriate workload, Good teaching, Clear Goals and standards och Apropriate Assessment. Detta visar att verktyget ger konsistenta resultat även efter bearbetningen.
Ett av de tillagda påståendena saknade dock unik komponenttillhörighet i vår faktoranalys. Det gjorde även det översatta påståendet "Undervisningen har motiverat mig att göra mitt bästa" saknade unik komponenttillhörighet. Ursprungligen tillhör det Good teaching, men vi återfinner det i både Färdighetsträning och Lärarinsats. Detta beror antagligen på att "Teaching staff" översatts med "Undervisningen", vilket gör att tolkningen av påståendet kan skifta från lärarcentrerat till lärandecentrerat.
En korrelationsanalys genomfördes där svaren för de olika påståendena korrelerades mot den allmänna frågan ”Överlag är jag nöjd med första årets kurser”. Utifrån denna såg vi att de två komponenter som i högst grad återspeglas i studenter nöjdhet var färdighetsträning och lärarinsats för vår studentgrupp.
Studien visar att vår bearbetade version av Course Experience Questionnaire fungerar relativt väl för att utforska studentupplevelser av första studieåret. Detta ger värdefull information, både för fortsatt metodutveckling och för kommande pedagogiskt utvecklingsarbete.References
Borell, J. (2008). Course Experience Questionnaire och högskolepedagogik, Lund: Lunds Tekniska Högskola.
Pascarella, E. T. & Terenzini, P. T. (2005). How college affects students (Vol. 2): A third decade of research, San Francisco: Jossey-Bass.
Ramsden, P. (1991). A performance indicator of teaching quality in higher education: The Course Experience Questionnaire, Studies in Higher Education 16: 129 - 150.
Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education, 2nd ed, Oxon: Routledge Falmer.
Tinto, V. (2010). From theory to action: Exploring the institutional conditions for student retention. Higher Education: Handbook of Theory and Research, 25: 51 – 89.
Warfvinge, P. (2003). Policy för utvärdering av grundutbildning. Lund: Lunds Tekniska Högskola.
Wilson, K.L., Lizzio, A. & Ramsden, P. (1997). The development, validation and application of the Course Experience Questionnaire, Studies in Higher Education, 22(1): 33 - 53.