Chalmers Conferences, NU 2012

Aktivt lärande med verkstäder - Exempel från fysiken
Johan Larsson, Staffan Andersson

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Abstract

Under övningsverkstäder arbetar studenter tillsammans med förståelsefokuserade övningar om grundläggande modeller och koncept. Övningarna handlar vanligen om vardagssituationer och de föremål som förekommer i övningarna, som t.ex. dricksglas, speglar och modellbilar, finns tillgängliga under verkstadsövningarna. Studenterna diskuterar övningarna i smågrupper omkring en gemensam skrivtavla i centrum där de för anteckningar. Lekfullt och prövande arbete kring problemställningar tydliggör sambanden mellan vetenskapliga förklaringsmodeller och den värld som beskrivs för studenterna. Fritt experimenterande stimulerar också till diskussioner och aktivt lärande.

Denna workshop presenterar verkstadsövningarna och de bakomliggande pedagogiska idéerna. Deltagarna får själva pröva övningarna och diskutera dem ur ett lärandeperspektiv. Avslutningsvis diskuteras hur övningsformen kan vidareutvecklas, anpassas och användas även inom andra ämnesområden.

Vårt utvecklingsarbete motiverades av att studenterna på inledande kurser saknade djupare förståelse för koncept och samband, även om de kunde lösa problem och klara stora delar av examinationen. Kommentarer från kursvärderingar, diskussioner med studenter och koppling till forskning, tydliggjorde ett särskilt problemområde. Många studenter upplevde att de saknade en möjlighet att tillämpa och diskutera kursernas innehåll praktiskt. Särskilt efterlystes alternativ till de formella och rätt styrda laborationer som förekommer på kurserna.

Inspiration till övningsverkstäderna hämtades från det omfattande arbete kring studentaktivt lärande som redan gjorts. Olika studier har visat på ett övertygande sätt att aktivt lärande bidrar konstruktivt till studenternas konceptuella förståelse (se t.ex. Hake, 1996). Ett flertal olika studentaktiva undervisningsformer har utvecklats och prövats (Knight, 2002; Redish, 2003) och det finns en stor mängd resurser att utnyttja och anpassa för de egna behoven.

Flera strategier har utvecklats för att vardagskoppla grundläggande fysikkurser samt ersätta traditionella föreläsningar, räkneövningar och lektioner med andra undervisningsformer. Ett initiativ som vi särskilt inspirerats av är Workshop Physics (Laws, 1997).  Grundidén bakom denna undervisningsform är att lära genom att göra. Studenterna arbetar sig igenom hela kursen genom att utföra olika aktiva övningar. För våra kurser valde vi att inte byta ut något moment utan i stället låta övningsverkstäderna bli ett komplement till den övriga undervisningen. Tidigare försök med studentaktiv undervisning har visat att våra studenter gärna ser flera olika undervisningsmetoder som stödjer varandra (Andersson, 2011).

Övningsverkstäderna uppskattas av både studenter och lärare. Vi tror att de kan utvecklas och användas på många olika sätt. Vår förhoppning är att denna workshop ska väcka nya pedagogiska idéer och inspirera till fortsatt utvecklingsarbete.


References


Andersson, S. (Red.) (2011) Rangordningsövningar i naturvetenskap. Uppsala: Uppsala universitet

Hake, R. H. (1996). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66, 64-74.

Knight, R.D. (2002). Five easy lessons: strategies for successful physics teaching. San Francisco: Addison Wesley.

Laws, P. (1997). Promoting active learning based on physics education research in introductory physics courses American Journal of Physics 65, pp. 13 - 21

Redish, E.F. (2003). Teaching physics: with the physics suite. Hoboken: Wiley.