Chalmers Conferences, NU 2012

Hållbar lärarutbildning
Johan Boman, Mikael Olsson, Inger Björneloo

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Startnycklar för utbildning för hållbar utveckling. Att arbeta med hållbar utveckling och utbildning för hållbar utveckling är en komplex uppgift för lärare på alla utbildningsnivåer. Det är därför en utmaning för alla inblandade parter i lärarutbildningen vid ett universitet. Göteborgs universitet har antagit den utmaningen utifrån Dekaden för lärande för hållbar utveckling och kraven i högskoleförordningen (UNESCO, 2004; Högskoleverket, 2010). I 2001 års lärarutbildning vid Göteborgs universitet inkluderades huvuddelen av utbildning för hållbar utveckling i en kurs under den första terminen av lärarutbildningen. Denna termin innehåller kurser som alla lärarstudenter läser gemensamt, oavsett vilken lärarprofession de ska arbeta med efter utbildningen. Eftersom lärarprogrammet, det största programmet på universitetet med ca 4500 studenter, är en angelägenhet för hela universitetet erbjuds en unik möjlighet att kombinera utbildnings- och forsknings-kompetens från alla olika institutioner för att skapa en god utbildningsmiljö för studenterna. Att engagera flera olika miljöer i utbildningen för hållbar utveckling framhålls som positivt av flera författare, även om det inte är oproblematiskt (Davidson et al., 2010; Henze, 2000; Lozano, 2006). Kursen Kunskapens villkor och hållbar utveckling engagerade seminarieledare och lärare från olika fakulteter, liksom personal från det offentliga skolväsendet. Kursen analyserar först kunskapens utveckling och form för att med argumentationsteknik och observationsmetodik som stöd arbeta med hållbar utveckling och utbildning för hållbar utveckling. Detta gav studenterna en chans att kombinera utbildningsvetenskap och hållbar utveckling, observationsmetodik och argumentationsteknik i sina akademiska studier med sin verksamhetsförlagda del av studierna. I kursen tränas studenterna också i att utifrån en holistisk utgångspunkt transformera innehållet så att det kan nå två olika målgrupper, delvis genom användning av informationsteknik (IT). Resultatet av denna del av utbildningen är en multimodal presentation med text, ljud och musik i ett bildspel som har som målgrupp elever på en skolnivå som motsvarar den egna inriktningen av lärarutbildningen. Presentationen är en del av vad vi kallar "Startnycklar för utbildning för hållbar utveckling". Denna kurs samt exempel från två av utbildningens inriktningar tas upp samt problemetiseras. Frågeställningar som belyses är t ex om detta var ett bra sätt att undervisa om lärande för hållbar utveckling och hur kan denna erfarenhet tas tillvara i 2011 års lärarutbildning? Kan konceptet appliceras på andra yrkesutbildningar?


References


Davidson, C.I., Hendrickson, C.T., Matthews, H.S., Bridges, M.W., Allen, D.T., Murhy, C.F., Allenby, B.R., Crittenden, J.C. and Austin, S. 2010. Preparing future engineers for challenges of the 21st century: Sustainable development. Journal of cleaner production, 18: 698-701

Henze, C., 2000. "Sustainability in teacher training courses in a sample of German universities." International Journal of Sustainability in Higher Education 1(3): 280-289

Högskoleverket. Högskolelagen. 2010. http://www.hsv.se/lawsandregulations/theswedishhighereducationact.4.5161b99123700c42b07ffe3956.html

Lozano, R., 2006. Incorporation and institutionalization of SD into universities: breaking through barriers to change. Journal of Cleaner Production, 14: 787-796.

UNESCO, 2004. Decade of Education for Sustainable Development (DESD) (2005-2014), http://www.unesco.org/education/desd