Chalmers Conferences, NU 2012

Hur stimulerar vi lärare att stimulera studenters lärande? - design av lärandemiljöer med digitalt stöd
Christina Gummesson, Anna Gahnberg, Eva Nordmark

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Målet med workshopen är att deltagarna skall få en egen upplevelse om hur man utifrån ett pedagogiskt behov kan arbeta för att planera ett undervisningsmoment där digitala resurser stöder studenters lärande. Workshopen innehåller en introduktion om lärande med digitalt stöd. Workshopens innehåll baseras på högskolepedagogisk litteratur samt exempel på praktisk tillämpning av digitala resurser. Deltagarna får reflektera kring hur digitala resurser kan gynna mångfald och likabehandling. Deltagarna får fundera kring relevanta lagar och föreskrifter.

Studenternas lärande är en viktig utgångspunkt för att använda digitala resurser. Det finns idag en mängd olika digitala resurser att tillgå (Horizon 2012). Det är en stor utmaning för lärare att använda resurser så att de stimulerar studenters lärande. Digitala resurser kan på olika sätt vara värdefulla inslag i universitetsutbildningar för att underlätta lärande och delaktighet samt effektiv kommunikation.  Digitala resurser kan stödja studentcentrerat och flexibelt lärande genom väldesignade kreativa lärmiljöer. Undervisningsmoment såsom kamratåterkoppling, reciprokt och kreativt aktivt lärande och varierande examinationsformer har visat sig kunna främja studenternas lärande (Hattie 2008) och kan med fördel arrangeras med digitala resurser.  

Workshopen genomförs genom aktiviteter enligt en planerad struktur, där deltagarna får planera stegvis och diskutera möjligheter och erfarenheter kring design av lärandemiljöer med digitalt stöd.

Exempel från högskolepedagogisk utbildning i Pedagogik och teknik för lärare kommer att presenteras och diskuteras för att inspirera erfarenhetsutbyte.

Workshopen avslutas med en visning av ett webinar där deltagarna får en uppfattning om hur det är att ha ett e-möte ‘live’.

References


Hattie J. Visible learning. Routledge; 2008.

Horizon Report 2012 www.educause.edu/ir/library/pdf/HR2012.pdf