Last modified: 2012-05-14
Abstract
Att en radikal förändring av lärarutbildningen krävs för att möta de framtida utmaningar vi står inför är de flesta överrens om. Det är en stimulerande och samtidigt krävande tid vi lever i, där befintliga strukturer utmanas och nya angreppssätt behöver utvecklas.
SWEDESD (Högskolan på Gotland) och Lärarutbildningen på Högskolan i Jönköping, har i samverkan med partners i Afrika* arbetat med att utveckla lärarutbildningar så att hållbarhetsperspektiven framhävs, och så att utbildningarna leder till medvetenhet och handlingskompetens. Den här föredragningen kommer att handla om de erfarenheter vi gjort under arbetet och belysa några av de resultat vi uppnått.
Frågeställningar:
- Hur kan man inom lärarutbildningen diskutera sig fram till en gemensam målbild av vad hållbar utveckling innebär?
- Hur kan man använda den gemensamma målbilden för att diskutera upplägg och innehåll i olika akademiska ämneskurser?
- Hur påverkas arbetsformer och ämnesinnehåll om kunskaper om hållbarhet är det övergripande målet?
- Hur kan konkreta lektioner och lektionssekvenser i olika ämnen se ut om hållbarhet är det övergripande målet?
- Hur kan resultatet av vårt arbete implementeras på ett effektivt sätt?
Metod
I en serie workshops har vi tillsammans med våra partnerorganisationer sökt svaren på frågeställningarna ovan. Vi har även påbörjat produktionen av ett läromedel som ska lyfta fram vilka specifika kunskaper och insikter som varje enskilt ämne bidrar med för att i slutändan leda till såväl handlingskompetens som till djupare insikter om hållbarhetsfrågor.
Resultat
I föredragningen presenteras de metoder vi använt, de slutsatser vi kommit fram till och det utbildningsmaterial vi gemensamt har utvecklat. Vi kommer även presentera strategier för den framtida implementeringen av material och metoder bland de 16 länder som ingår i SADC-regionen i södra Afrika.