Chalmers Conferences, NU 2012

Hur påverkas examinatorers bedömning och sättet de förhåller sig till styrning och formella kriterier när de blir mer erfarna? En studie av bedömningsprotokoll vid Göteborgs universitet.
Maria Jansson

Last modified: 2012-05-14

Abstract


Syftet med föredraget är att redovisa hur examinatorer argumenterar och motiverar betyg på uppsatser samt hur denna bedömning formas av examinatorernas erfarenhet och de formella bedömningskriterier som formulerats centralt. Hur förhåller sig examinatorerna till de formella ramarna när de skriver sitt bedömningsprotokoll? Hur förändras den skriftliga motiveringen allteftersom en examinator blir mer erfaren?

Undersökningen tar sin utgångspunkt i samtida bedömningsforskning. Examinatorer har tidigare haft mycket stor frihet att själva avgöra vad som är viktigt när uppsatser bedöms. Under senare år har denna frihet problematiserats både internationellt och nationellt. I Sverige är det inte ovanligt att högskolor presenterar ett antal bedömningskriterier bland de formella regler som gäller för examination. Således har utrymmet för examinatorer att tillämpa sitt eget omdöme under senare år alltmer begränsats genom införandet av formella kriterier. I denna studie undersöks hur examinatorerna i praktiken förhåller sig till dessa formella krav på bedömningen. Internationell forskning visar på stor variation gällande examinatorers bedömningar, bland annat tenderar en novis examinator att vara mer osäker och att tydligare följa kriterielistor och instruktioner än en erfaren examinator (Hansford & Maxwell 1993, Hornby 2003, Johnston 1997, Saunders & Davis 1998, Yorke 2010). 

Föredraget bygger på en studie av totalt 2085 bedömningsprotokoll inom lärarutbildningens examensarbetskurs vid GU med totalt 243 examinatorer under åren 2004-2010. De tolv mest erfarna examinatorernas bedömningsprotokoll har valts ut. Examinatorernas tidiga respektive sena bedömningsprotokoll har jämförts i syfte att analysera om erfarenheten av att ha examinerat många uppsatser påverkar utformningen av bedömningsprotokollen. För studien har ca 120 examinationsprotokoll analyserats.

Studiens övergripande tema knyter dels an till diskussionen om styrning kontra frihet, dels till diskussionen om erfarenhet och rättvis bedömning. 


References


Yorke, M. (2011) Summative assessment: dealing with the “measurement fallacy”, Studies in Higher Education 36 (3), 251-273

Hansford, B.C., Maxwell, T.W. (1993). A Masters Degree Program: Structural Components and Examiners´ Comments. Higher Education Research and Development, 12 (2), 171-187

Johnston, s. (1997)  Examining the Examiners: an analysis of examiners´ reports on doctoral theses. Studies in Higher Education, 22 (3), 333-347

Hornby, W. (2003) Assessing Using Grade-related Criteria: a single currency for universities? Assessment & Evaluation in Higher Education, 28(4), 435-454

Saunders, M., Davis, S. (1998) The use of assessment criteria to ensure consistency of marking: some implications for good practice. Quality Assurance in Education, 6(3), 162-171