Last modified: 2012-05-14
Abstract
De högre lärosätena har av Sveriges riksdag och regering fått i uppgift att skola självständiga och kritiskt tänkande studenter för samhällets bästa. Det kritiska tänkandet är förutom en värdering i vår kultur också en förtjänstfull metodik som har visat sig gynna djupinlärandet hos studenter. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i Kolbs (1984) inlärningsmodell för att beskriva hur det kritiska tänkandet med hjälp av ett arbetsintegrerat lärande (AIL)-perspektiv kan utvecklas. Kritiken som riktas i detta arbete är att reflektionens väg och mål idag på förhand ofta är givet studenterna. Detta skulle kunna resultera i antitesen till högskoleverkets målsättningar och att studenterna i själva verket blir osjälvständiga och okritiskt tänkande. Studien pekar på att arbetssätt och metakognition kring kritiskt tänkande inom det högre lärandet bör medvetandegöras mer och den argumenterar för att AIL-perspektivet kan förbättra det kritiska tänkandet på Sveriges högre utbildningar.
References
Browne, N. & Freeman, K. (2000). Distinguishing Features of Critical Thinking Classrooms. Teaching in Higher Education, Vol. 5, No. 3, 2000
Dienstag, J. F. (2009). Pessimism. New Jersey: Princeton University Press
Ennis, R. H. (1993). Critical Thinking Assessment. Theory into Practice, Vol 32, No 3
Gardiner, L. T. (1998). Why We Must Change: The Research Evidence. Higher Education Journal Thought and Action, 1998, p.71-88.
Kirsch, F-M. (2004) i P. Lahdenperä (red). Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur
Kjellén, B. & Tegnborg, A. (2004) i J. Theliander et al. (red). Arbetsintegrerat lärande. Lund: Studentlitteratur
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall
Lahdenperä, P. (red.) (2004). Interkulturell pedagogik i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur
Molander, B. (1996). Kunskap i handling. Göteborg: Daidalos
Norlund, A. (2009). PUH Pedagogiska utvecklingsprojekt i högskolan - 2009. Rapport från Västra Götalands Högskolor, No. 7, 2009
Pithers, R. och Soden, R. (1999). Assessing vocational tutors’ thinking skills. Journal of Vocational Education and Training, 51, 23–37
Pithers, R. T. & Soden, R. (2000): Critical thinking in education: a review, Educational Research, 42:3, 237-249
Ramsden, P. (2003). Learning to teach in higher education. 2. ed. London: Routledge Falmer
Schein, E. (1999). Process consultation revisited: building the helping relationship. Harlow: Addison-Wesley
Sternberg, R. J. (1987). Teaching critical thinking: eight ways to fail before you begin. Phi Delta Kappan, 68, 456–9
Thång, P-O. (2004) i J. Theliander et al. (red.) Arbetsintegrerat lärande. Lund: Studentlitteratur
Toohey, S. (1999). Designing Courses for Higher Education. London: Open University Press
Unger, P. (1971). A defense of skepticism. The Philosophical Review, Vol. 80, No. 2, April, 1971