Last modified: 2012-08-14
Abstract
Bakgrund och problemområde
Redan i början av 2000-talet (1) klargjordes att villkor och uppdrag för högskolan har förändrats som följd av utbyggnaden av högre utbildning. Ökad studentheterogenitet leder till ökade krav på högskolans lärare och utbildningsformer, vilka måste mötas på ett medvetet och strategiskt sätt. Enheter för stöd till pedagogisk utveckling har inrättas och utvecklingen påskyndats av krav på högskolepedagogisk utbildning och ”Bologna-processen”. Tre pedagogiska utvecklingsenheter i Norden har utvärderats och man fann att de befann sig i en utveckling avseende sina uppdrag men också att de kunde vara organiserade i motsättning mot sitt uppdrag och att uppdraget och ansvaret var oklart (2).
Internationellt har en liknande utveckling ägt rum. Gemensamt för enheterna tycks vara en betydande osäkerhet om den fortsatta existensen (3). Verksamheten är ofta ifrågasatt och en viktig fråga är vad som åstadkoms (4). Blir lärosätets utbildningar bättre, lär studenterna bättre, blir de mer framgångsrika? Det har gjorts försök att mäta sådana effekter, dels genom teorigrundade studier om lärares och studenternas inställning till undervisning och lärande, dels genom enkäter eller intervjuer som efterfrågar lärares egna uppfattningar om förändringar (5,6,7,8). Den internationella litteraturen avspeglar också ökade krav på forskningsanknytning av pedagogisk utveckling (9).
Det centrala för oss är att klargöra hur ansvariga ser på utmaningarna ovan och vilka beslut som fattas, vilka uppdrag som formuleras, vilka konsekvenser dessa får för organisation av pedagogiska enheter samt för det pedagogiska stöd som kan erbjudas. Vad är det som styr, är det vad man vill uppnå pedagogiskt eller är det organisationen i sig?
Vår studie
Syfte
Sammanfattningsvis är syftet att:
i) klarlägga vad universitet i Sverige vill uppnå med pedagogiska utvecklingsenheter
ii) redovisa hur pedagogiska enheter organiseras
Metod
Vi avser att studera pedagogiska utvecklingsenheter vid tolv universitet i Sverige genom hemsidesinventeringar och telefonintervjuer med representanter för enheterna.
Resultat
Vi har genomfört en pilotstudie avseende fyra universitet och preliminära resultat visar på stora likheter i uppdrag, stora skillnader i organisation, återkommande omorganisationer på oklara grunder samt osäkerhet vad gäller forskningsanknytning.
Det vi vill diskutera med deltagarna i vårt Runda Bord är:
- Vad ska pedagogiska utvecklingsenheter göra?
- Ska verksamheten vara forskningsanknuten? Ska arbetet utgå från forskning och/eller ska de som arbetar med pedagogisk utveckling bedriva forskning?
- Hur ska pedagogiska utvecklingsenheter vara organiserade för att kunna utföra sina uppdrag och uppnå legitimitet på lärosätet?
- Hur kan man utvärdera resultatet av pedagogiska utvecklingsenheters arbete?
Målgrupp
Alla lärare med intresse av pedagogisk utveckling och utbildning; pedagogiska utvecklare
References
Havnes, A. & Stensaker, B. (2003) Educational development centres: from educational to organizational development? Quality Assurance in Education Vol 14 No 1, pp 7-20
Brew, A., & Peseta, T. (2008) The precarious existence of the academic development unit. International Journal for Academic Development. Vol. 13, No. 2, pp 83-85.
Sword, H. (2008), The longitudinal archive. International Journal for Academic Development. Vol. 13, No. 2, pp 87-96.
Bamber, V. (2008), Evaluating lecturer development programmes:received wisdom or self-knowledge. International Journal for Academic Development. Vol. 13, No. 2, pp 107-116.
Gray, K. & Radloff. A. (2008), The idea of impact and its implications for academic development work. International Journal for Academic Development. Vol. 13, No. 2, pp 97-106.
Crawford, K. (2008), Continuing professional development in higher education: the academic perspective. International Journal for Academic Development. Vol. 13, No. 2, pp 141-146.
Weurlander, M. & Stenfors-Hayes, T. (2008) Developing medical teachers’ thinking and practice: impact of a staff development course. Higher Education Research & Development, Vol. 27, No. 2, pp 143-153
Steinert, Y., Mann, K., Centeno, A., Dolmans, D., Spencer, J., Gelula, M. & Prideaux, D. (2006) A systematic review of faculty development initiatives designed to improve teaching effectiveness in medical education: BEME Guide No. 8. Medical Teacher, Vol 28, No. 6, pp 497-526