Chalmers Conferences, NU 2012

Problem i undervisningen? Ja tack!
Johan Boman, Evert Ljungström

Last modified: 2012-05-11

Abstract


Som du frågar får du svar. Detta gäller givetvis även i undervisningssituationer. Om vi som lärare baserar vår undervisning på katederföreläsningar med liten feedbackmöjlighet är risken stor att vi får passiva studenter som inte ser någon mening i att fråga och därmed går miste om stora egna utvecklingsmöjligheter. Att använda alternativa undervisningsformer är speciellt viktigt när det gäller undervisning för hållbar utveckling (UHU) på grund av dess komplexitet. Det gäller även examinationsformerna eftersom memorerande av tidigare fakta fungerar dåligt på komplexa frågeställningar inom det vida ämnesområdet hållbar utveckling (HU). Samtidigt som Brundtlandkommissionen presenterade sin vid det här laget klassiska definition av hållbar utveckling (Brundtlandkommissionen, 1987) startades ett internationellt mastersprogram på Chalmers tekniska högskola kallat Applied Environmental Measurement Techniques (AEMT). Programmet var av flera anledningar helt baserat på problembaserat lärande (PBL). Vi hade studenter från hela världen och PBL var ett sätt att få ett grupparbete inom olika ämnen att fungera, för studenter från olika kulturer och med olika bakgrund att arbeta ihop mot ett gemensamt mål och ge grunden för en fördjupad lärprocess (Yeo, 2005). I kursen Applied Atmospheric Measurement Techniques (AAMT), fokuserad på atmosfärsvetenskap, behandlades ett komplext problemområde – typiskt HU – som inbegrep tillämpade mätmetoder för luftföroreningar, dess vetenskapliga grunder och tekniker, matematik och även samhällsaspekter och krav. Det kändes därför naturligt att basera undervisningen på PBL. Vi utvecklade initiala gruppuppgifter centrerade kring bilder av ren och förorenad luft, interaktiva rollspel med aktiv studentmedverkan, analys av falska och äkta luftkvalitetscenarier och stora mätkampanjer. Alla uppgifter ordnade i ökande komplexitet i enlighet med Blooms taxonomi. Vi presenterar och diskuterar erfarenheterna av arbetet med PBL och hur detta kan vidareutvecklas inom andra ämnesområden inom HU.

 

Meddelande från Magdalena: Angivet som Öppet torg/Poster


References


Bruntlandkommissionen (1987) http://www.un-documents.net/wced-ocf.htm

Yeo R. (2005) Problem-based learning: lessons for administrators, educators and learners. International Journal of Educational management, 19(7), 541-551.