Last modified: 2012-05-14
Abstract
En högskolepedagogisk baskurs ges som nätkurs. Deltagarna är doktorander, lärare och forskare.
Det pedagogiska upplägget bygger på samverkan mellan deltagare med olika erfarenheter och kunskapsområden. I praktiken läser deltagarna texter och skriver reflektioner som därefter diskuteras under seminarieliknande former (Jonsson & Säljö, 2009). Kursen kräver ett kontinuerligt engagemang.
Den teoretiska grunden är socialt lärande där man deltar i en praktik (Vygotskij,1978; Wenger, 1998). Interaktionen i text balanserar mellan det kognitiva och det sociala. Vi eftersträvar såväl Vygotskijs dialektik som Bakhtins dialogism ( Matusov, 2011; Ravenscroft, 2011).
Interaktionen bygger på, med en engelsk term, rapport (Murphy & Rodríguez-Manzanares, 2012), och på att deltagarna att inser värdet med att diskutera på nätet (Bain, 2011).
Tidigare generationers distansutbildning (Anderson & Dron, 2011) byggde i hög grad på individuellt deltagande med feedback enbart från lärare.
Många kommmer därför till en nätkurs med uppfattningar om ett individuellt lärande och att man studerar på tider man själv väljer. Sådana föreställningar utmanas i hög grad i en kurs som denna.
Syftet med den här rapporten är därför att på en generell nivå undersöka hur kursens design och teoretiska fundament fungerar i relation till den aktuella studerandegruppen. Specifika frågor som skall besvaras är:
Hur beskriver deltagarna sina erfarenheter?
Vad ser de som utmaningar?
Hur beskriver de kursens värde?
Som dataunderlag används de utvärderingar som gjorts under fem avslutade kursomgångar. I de första omgångarna gjordes kursspecifika utvärderingar; i de senare består utvärderingarna av institutionsgemensamma frågor. Därtill kommer några mindre utvärderingar med rubriken "utvärdering under pågående kurs".
Utvärderingarna har frågor av såväl kvantitativ- som kvalitatitv karaktär. Analysen bygger i huvudsak på de kvalitativa svaren med viss komplettering från kvantitativa svar om deltagares bakgrund och studievillkor.
Resultatet beskriver persondata om gruppen. Utöver detta besvaras de frågor som ställdes: hur är det egentligen att studera på nätet, vad är svårt, vilket värde har kursen för deltagarna?
Avslutningsvis dras slutsatser av det som analysen visat tillsammans med vilka konsekvenser man lämpligen skulle kunna dra av det som framkommit.
References
Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three generations of distance education pedagogy. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3), 80–97. Hämtad 24 feb 2012 från http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/890
Bain, Y. (2011). ALT-C 2011 Proceedings Papers: 0136 Learning Through Online Discussion: A Framework Evidenced in Learners’ Interactions. Hämtad 24 feb 2012 från http://repository.alt.ac.uk/2172/
Jonsson, L-E., & Säljö, R. (2009). The Online Seminar as Enacted Practice. Institutional transformation through best practices in virtual campus development : advancing e-learning policies. Mark Stansfield & Thomas Conolly (Eds.). Hershey: Hershey PA : Information Science Reference.
Jonsson, L-E. (2011) Student active learning in online settings Hämtad 24 feb 2011 från http://netinhe.blogspot.com/2011/05/student-active-learning-in-online.html
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
Matusov, E. (2011). Irreconcilable differences in Vygotsky’s and Bakhtin’s approaches to the social and the individual: An educational perspective. Culture & Psychology, 17 (1), 99-119.
Murphy, E., & Rodríguez-Manzanares, M. (2012). Rapport in distance education. The International Review Of Research In Open And Distance Learning, 13(1), 167-190. Hämtad 24 feb 2012 från http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1057
Ravenscroft, A. (2011). Dialogue and connectivism: A new approach to understanding and promoting dialogue-rich networked learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3), 139–160. Hämtad från 24 feb 2012 från http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/934
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press.